Jonathans drömbil blev en mardröm

Publicerad:
Uppdaterad:

Har lagt ut 200 000 kronor – erbjuds 70 000 av försäkringsbolaget

1 av 4 | Foto: mikael wallerstedt
Jonathan Kroon med det som är kvar av hans Nissan 300 ZX. Nu strider han med försäkringsbolaget om hur mycket sportbilen är värd.

Jonathan Kroon, 23, från Uppsala, köpte sin sportbil, en Nissan 300 ZX från 1990, för 120 000 kronor år 2004. Han har sedan dess lagt ut över 100 000 kronor på att renovera upp bilen i toppskick och betalat 20 000 kronor i bilförsäkring varje år.

Men när bilen blev totalkvaddad i en singelolycka för snart ett år sedan ansåg Länsförsäkringar att den bara var värd 65 000 kronor.

– Deras värderingsman sa att min bil var en rishög, importerad från Tyskland, och att de var snälla som gav mig så mycket pengar, berättar Jonathan Kroon.

Sedan dess har ytterligare tre värderingsmän tittat på bilen. De har ansett att den varit värd alltifrån 35 000 kronor till 105 000 kronor. Jonathan Kroon har nu fått ett slutbud från Länsförsäkringar på 85 000 kronor. Är han inte nöjd med det får han stämma bolaget.

– Det här handlar inte om pengar längre. Jag tycker att Länsförsäkringar har betett sig skitdåligt när det gäller det här, säger Jonathan Kroon besviket.

Jonathan Kroons 300 ZX har bland annat fått en ny motor, växellåda, koppling och huvudbromscylinder under tiden som han ägt den. Bilen har dessutom fått nya däck och fälgar och blivit omlackerad.

Ville ha ny värdering

Efter den första värderingen, som gjordes av Länsförsäkringars egen värderingsman, ringde Jonathan Kroon själv till Stockholms handelskammare för att få en annan värderingsman att titta på bilen. Han fick då höra att bilen var i mycket fint skick och hade ett värde på 80 000 kronor. Jonathan Kroon var fortfarande inte nöjd och bad nu om en värderingsman som kunde lite om bilar. Han fick en som var specialiserad på entusiastbilar och som ansåg att sportbilens värde var 105 000 kronor.

– Jag var inte nöjd med det heller, men det visade i alla fall att bilen var värd mer än det första budet på 65 000

kronor, säger Jonathan Kroon.

Länsförsäkringar gjorde nu ett snitt på de tre första värderingarna och kom fram till att Jonathan Kroon skulle få 80 000 kronor, men när han inte accepterade budet kopplades ytterligare en värderingsman från handelskammaren in. Den här gången var bilen bara värd 35 000 kronor.

– Jag fick höra att bilen var ett gammalt importerat krockoffer från Tyskland. Helt värdelös, berättar Jonathan Kroon.

Tackade nej till budet

Ett nytt snittpris räknades fram och nu erbjöds Jonathan Kroon 70 000 kronor för bilen. Ett bud som han också tackade nej till.

I början av mars fick han återigen ett brev från Länsförsäkringar med deras slutbud; 70 000 kronor och då får Jonathan Kroon behålla sin bil eller 85 000 kronor och då löser försäkringsbolaget in bilen.

– Det känns som om ingen kan de här bilarna eftersom jag har fått så

ende besiktningsmän. Susanne Fagerberg tycker själv att det är anmärkningsvärt stor skillnad mellan de olika värderingarna. Och då är ändå tre av fyra gjorda av besiktningsmän anslutna till Stockholms handelskammare.

Har påpekat skillnaderna

– Vi reagerade på det och det är därför som vi själva bad om ytterligare en värdering på eget initiativ. Vi har också kontaktat handelskammaren och påpekat de ovanligt stora skillnaderna i marknadsvärderingen av den här bilen.

Trots Jonathan Kroons missnöje tycker hon att han ska ta emot de pengar som försäkringsbolaget erbjuder.

– Det betyder ändå inte att han har accepterat vårt bud, utan han kan fortfarande vända sig till domstol för att försöka få mera pengar.

många spridda bud på vad bilen är värd. De har bara hakat upp sig på årsmodell och miltal. En liknande bil som min fast med automatväxel, utan turbo och importerad från England och därför högerstyrd kan man få för 50 000 kronor, men en sådan bil som min kostar aldrig under 100 000 kronor, säger Jonathan Kroon.

”Man vågar inte göra någonting”

Han får medhåll av Mika Kumpula, som sitter i styrelsen för Nissan Z-club Sweden.

– I förra veckan såldes en sådan här bil för 170 000 kronor, men försäkringsbolagen går bara på sina listor.

Mika Kumpula har själv lagt ner flera hundratusen på att fixa i ordning sin bil.

Bara fälgarna har kostat 40 000 kronor och stereon 20 000 kronor.

– Men man vågar snart inte göra någonting. Om olyckan är framme så frågar man sig vilket skambud man själv skulle få.

När Jonathan Kroon härom veckan lade ut en annons på blocket.se, med bilder på bilen före krocken, fick han bud på 100 000–140 000 av potentiella köpare.

Susanne Fagerberg är skadechef på Länsförsäkringar i Uppsala. Hon beklagar att de inte lyckats komma överens med Jonathan Kroon.

– Vi är inte ute efter att vara fyrkantiga, utan vi ska ersätta marknadsvärdet vid krockpunkten och det är det marknadsvärdet som vi försöker fastställa. Men ju ovanligare en bil är och ju mindre marknad det finns för den desto svårare är det för oss att åstadkomma en marknadsvärdering.

Länsförsäkringar använder sig oftast av bilbranschens sammanställning av faktiska priser på sålda fordon när det gäller inlösen och värdering av bilar. Det är ovanligt att kalla in obero

Carola Ålstig

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar