Världens första hybrid såld för fyra miljoner

Av: 

Felix Björklund

Toyota

Trodde du Toyota Prius var världens första hybrid?

Fel, den titeln går till bilen Armstrong Phaeton som redan 1896 använde hybridteknik.

Nu har bilen sålts på auktion och den krossade det förväntade priset rejält.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på FacebookHar du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

Man brukar säga att Toyota Prius är den första av sitt slag, och själva starten på den moderna ”gröna vågen” inom bilindustrin.

Och visst, det är den första massproducerade hybrid-bilen  – men absolut inte den första.

Nej, modellen Armstrong Phaeton från 1896 var först med att kombinera el- och konventionell drift.

Under förra veckan såldes bilen och den överträffade alla förväntningarna. För när budgivningen avtagit och klubban daskat i blocket – hade priset drivits upp till 483 400 dollar, motsvarande 4 112 306 kronor.

Före sin tid

Den unika bilen är en skapelse av den otroligt visionäre ingenjören Harre E. Day och hade teknik som var årtionden före sin tid, för att inta tala om hur långt före Priusen den var. ”Drivlinan” bestod av en 6,5-liters tvåcylindersmotor samt ett svänghjul kopplat till ett batteri samt en magnetisk växellåda. Tack vare detta kunde bilen startas utan vev och all elektricitet hölls igång av svänghjulet. Med hjälp av bromskraftsåtervinning kunde man även se till att ladda batteriet under färd. Svänghjulet kunde sedan under färd även bidra till driften.

Stod bortglömd

Men trots sina fantastiska tekniska lösningar blev dåtidens Phaeton ingen succé, utan den första hybriden byggdes bara i ett enda exemplar. Bilen kördes en tid, men blev sen stående övergiven i ett hörn i fabriken fram till 1963. Då togs den bedagade vagnen om hand av en anställd och blev stående i dennes garage i ytterligare 32 år.

Först på 90-talet återupptäcktes den bortglömda bilen av en veteranbilsentusiast. Denne köpte bilen, renoverade den och sålde den sedan till nya ägare.

Under torsdagen bytte nu bilen återigen ägare på Bonhams auktion. Inför budgivningen var det förväntade priset någonstans mellan 1,5 och 2,1 miljoner. Men detta överskreds rejält: 4,1 miljoner blev det slutgiltiga priset.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS EXTERN LÄNK

Se över dina möjligheter till ett billån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Lendo

Publisert:

LÄS VIDARE

Två laddhybrider i tuff klasskamp

ÄMNEN I ARTIKELN

Toyota

Bilar

MER OM MIN BIL

Toyotas nyhet – ska vara bäst i världen

Betalade 40 milj – för ”rätt” reg-skylt

”Är snålaste bilen vi någonsin testat”

Se bilen som ska rädda VW:s rykte

Bilden förvirrar – ska avslöja nästa hybrid

Köpte James Bonds bil – för 30 miljoner

Sålde ”sista” Ferrarin – gav bort pengarna

Collin: Den blir årets bil i världen

Volvos succé – visar starka siffror överallt

Två laddhybrider i tuff klasskamp

Lyxbilarna såldes utan att ha visats

Lista: Bilmodellerna som säljs snabbast

Lyxdäcket kostar mer än en Ferrari

’Tjock-Steffes’ Ferrari till salu – för 19 milj

Begagnad svensk – för 20 miljoner

Lyxbilen återkallas – kan tappa delar

Köp Sonny & Chers kitschiga Mustanger

Messis nya vrålåk – en indisk småbil

Rykte: Då visas den ultimata sportbilen

Så farlig är din bil - i mörkret

Glöm Volvo – här är världens säkraste bil

Ultralyx eller usel smak – avgör själv

Volvos storsuccé med trotjänaren

Så mycket kostar lyxigaste tillvalen