Vinterns mest SUVeräna däck

Däck

del 2

Nu när vintern närmar sig märks det att den nya stadsjeepen grävt stora hål i fickan.

Bilen är dyrare att försäkra, har högre skatt och framför allt drar den mer soppa än den gamla bilen.

Och nu säger dom att man ska skaffa vinterdäck!

Men vänta, kolla här. Står det inte M+S på originaldäcken? Jo, visst. Det sitter ju redan vinterdäck på nya bilen!

I alla fall verkar däcken godkända för vinterbruk. M+S; Mud and Snow, visst. Och mönstret ser ju tillräckligt grovt ut...

Däck är dyrt

Jo, så där brukar det röra sig i huvudet på stadsjeepsägarna när vintern närmar sig. För om det är någonting som är riktigt dyrt till stadsjeeparna så är det däck. Och fälg.

Men att köra vidare på de vintergodkända sommardäcken, eller All

season-däcken som de också kallas, är att lura sig själv. Och att utsätta både sig själv, familjen (var det inte den som skulle åka så säkert i nya jeepen?) och alla andra som är på vägarna för stora risker.

All season-däck finns även för vanliga bilar, men de seriösa däckimportörerna har kommit överens om att inte ta in dem till Sverige. Bra! För greppet på snö och is är alldeles för dåligt. Varför är de då så vanliga på jeeparna? Det har med kostnaderna att göra, förstås.

Det finns till och med stora bilimportörer som påstår att originaldäcken räcker till på vintern. "Åtminstone om du bor i Stockholmsområdet", som en av importörerna sa till mig.

Vände i dörren

Det var när han skulle låna ut en testbil mitt i vintern och däcken var just de All season-däck som levererades som original på bilen. Jag vände i dörren. Den bilen ville jag inte köra en meter mitt i värsta vinterhalkan.

I år har vi testat alla typer av vinterdäck, både ett antal dubbade som utvecklats speciellt för Norden, ett antal dubblösa där det finns både nordiska typer och sådana som framförallt utvecklats för Centraleuropa. Och så har vi med ett riktigt lömskt "All-season-däck".

Stora skillnader i grepp

Som vanligt är det skrämmande stora skillnader i vintergreppet. Med dubbdäcken har man i allmänhet kontroll, kan styra ungefär dit man vill även på is och snö.

En del av de dubblösa däcken däremot lämnar föraren i sticket. Bilen sladdar vilt och med oacceptabelt långa bromssträckor. Och All-season-däcken borde inte vara tillåtna alls på vintern.

Tyvärr är det en del av de riktiga vinterdäcken som inte fungerar riktigt bra på asfalt.

Ett problem som tillverkarna måste jobba seriöst med inför kommande vintrar.

Aftonbladet bil sände Robert Collin och Lasse Allard 30 mil norr om polcirkeln för att testa årets vinterdäck. I förra numret presenterade vi resultatet av personbilsdäcken från finska Ivalo. Nu har turen kommit till stadsjeepar. Och vi lovar - dina året runt-däck har inte en chans.

Robert Collin

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Däck

ÄMNEN I ARTIKELN

Däck

Bilar

Däcktillbehör

MER OM MIN BIL

Bra däck förbjuds – skitdäck uppmuntras

Bästa sommardäcken

Dags att byta till sommardäcken

Jag är inte överraskad

Sveriges största vinterdäckstest

Dina gamla vinterdäck är sämre än du tror

Unikt test – bästa vinterdäcket till din stadsjeep

Här är årets bästa vinterdäck

Läsarna: Förbjud inte dubbdäcken

Dags att inrätta ett däckens Euro Ncap

Collin: Jag har nog aldrig varit så rädd

Datumet du måste byta till vinterdäck

Däckrådet som sågas av Collin

Dubbel risk att dö i halkolycka utan dubbdäck

"Alla trafikolyckor i halka går att undvika"

Webbvolvon sätter stopp för däckbyten

Felmonterade däck ökar risken för sladd

Nu blir det olagligt med sommardäck

Livsfarliga däcken – under sommaren

Bästa och sämsta vinterdäcken

Bästa och sämsta vinterdäcken

Bästa och sämsta vinterdäcken

Förbjud vinterdäck på sommaren

Sveriges största vinterdäckstest