Brasse-räven överraskar priset

Bilar

VW satsar billigt - med en högbyggd Polomodell

Lågpriskriget på bilar har just startat i Europa.

Renault sköt första salvan med Golfklassaren Logan - pris 70 000 kronor.

Här är VW:s svar - småbilen Fox för drygt 80.000 kronor.

Fox är en helt ny bilmodell som från början inte alls var tänkt för Europa.

Den tillverkas i Sydamerika och skulle knappast ha kommit till Europa om det inte varit för alla asiatiska småbilar av lågpriskaraktär.

VW Fox kan enklast beskrivas som en lite högbyggd VW Polo, den har alltså ungefär samma längd och bredd men är decimetern högre. Fox har omisskännlig, modern VW-design och förvånansvärt hög detaljkvalitet.

Det är bara priset som är fjärran från VW:s vanliga (hög)prispolitik. Fox kostar nämligen 8 950 euro, lite drygt 83 000 kronor, när den nu börjar säljas i Europa.

Men den VW Fox som säljs som lågprisbil saknar också det mesta man förväntar sig att en modern bil har.

I stort sett allt är extrautrustning.

Luftkonditionering (Fox har stora glasytor) kostar 1 225 euro (11 400 kr). Servostyrning kostar 450 euro (4200 kr). Radio/cd lika mycket.

Och på säkerhetssidan saknar Fox antisladdsystem (400 euro/3 700 kr) och sidokrockkuddar (255 euro/2400 kr), bara för att nämna det mest väsentliga.

Modern småbil - trots allt

Centrallås ingår inte heller. Minns du när man fick låsa alla dörrar var för sig?

Men även om Fox är spartanskt enkel är det ändå en modern småbil som utmärkt väl klarar att frakta fyra personer hyggligt bekvämt från A till B.

Den har 260 liter bagageutrymme, eller 335 liter om man beställer skjutbart baksäte (pristillägg).

Och den har en trecylindrig motor på 55 hästkrafter. Ingen racerbilsmotor. Men trepipen räcker förbluffande bra ända upp till toppfarten 150 km/tim.

Hårt pressad är ljudnivån störande och förbrukningen hög, runt 0,84 l/mil. Men i normal, blandad körning drar Fox bara 0,52.

Totalt sett är Fox en bra mix av lågpris och kvalité. Men vad VW Fox ska kosta när den kommer till Sverige är fortfarande oklart.

En sak är klar, anser Svenska Volkswagen - den får inte bli för dyr.

- Nej. Vi siktar på att hamna under 100 000 - med en vettig basutrustning som standard, säger VW:s presschef Ingemar Hellgren.

Vad en vettig basutrustning är kan Hellgren dock inte säga - ännu.

- Nej. Vi måste ta reda på mer vad våra kunder förväntar sig. Vi kan inte sälja den utan sådan utrustning som våra kunder i Sverige förväntar sig.

Därför: billiga Fox

VW Fox

Götz Leyer & Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

Volkswagen

MER OM MIN BIL

Sesam, öppna dig!

Här krossas lågprisbilen

Småbilar: Charmtrollet etta – igen

Maxikul Minibil

Fiat Punto - sista skriket från Turin

Klartecken för Porsches familjebil

”Märker inte att intresset avtar”

Renault Clio III

Det knarrande glastaket kan man gott skippa

Lyxmonster för landsvägen

TEST: Så bra är nya VW Touareg

Trygg och stabil familjevagn

Nya Skoda Fabia - försiktigt förändrad

Bästa småbilen för 50 000

Ny Renault välte i älgtest

Privatleasa nya bilen – bättre än att äga..?

Minibil till maxipris

Peugeot på picknick

Peugeot 207 - småbilen som blev en jättefranska

Småbilstest: Här är den lite oväntade vinnaren

2018 – ett år fyllt av nya spännande bilmodeller

Bättre, större ... men dyrare

Säkraste begagnade köpet för 50 000 kronor

En maxad Micra för stadspuls