Clio. Oldtimer som håller än

Vanliga fel på Renault Clio Rostangrepp på avgasröret Bakbromsar som kärvar Bromsledningar Värme och ventilation ur funktion
Vanliga fel på Renault Clio Rostangrepp på avgasröret Bakbromsar som kärvar Bromsledningar Värme och ventilation ur funktion

Bilar

Clio är en käck liten fransk madame utan allvarliga mankemang. Rikta in dig på en senare årsmodell – men se upp för alltför hårt körda firmabilar.

Bra sikt. Man känner sig inte instängd i lilla Clio.

Modeller

Den senaste Clio kom 1998 och finns med tre- eller femdörrarskaross. Ett stort urval av motorer spänner från 1,2 liter med 60 hk till Clio Sport med tvålitersmotor och 169 hk. Bästa kompromiss mellan ekonomi och rörlighet: femdörrarsbilen med någon av 1,4-litersmotorerna på 75 eller 98 hk och RT-paket.

Utbud

Clio har haft en enastående schwung i försäljningen sett till hur gammal konstruktionen egentligen är. Försäljnings-

framgångarna beror till stor del på exponeringen i Volvos försäljningshallar.

Säkerhet

Första generationen fick uselt betyg i Euro Ncap, men med tvåan gick det bättre. Fyra stjärnor 2000, och gott sidokrockskydd. Från 2001 går det att koppla ur krockkudden på passagerarplats.

På vägen

Lugnare och mindre sprallig än huvudkonkurrenten Peugeot 206, men inte sämre. Passar i stan med lättöverskådlig kaross och god sikt. Riktigt bekväma framstolar medan de där bak kan tänkas klaga vid långa transporter. Växel-lådan är aningen grötig, och växlarna ligger lite lågt, vilket ger högt

motorljud.

Ekonomi

Renault rear nu Clio, man kan få en ny för strax över 100000 kronor. Det är prisvärt och det är inte alltid lönsamt att köpa en nyare begagnad om det inte följer med garantier. Den ansiktslyfta modellen från och med 2001, Clio II, står klart högre än den tidigare, men då får man också en modernare bil i känslan. Servas hos Volvo och servicepriserna är högre än för andra småbilar.

Kvalitet

De första årsmodellerna har relativt dåliga besiktningsresultat (anmärkningar mot bromsledningar och ojämn bromsverkan). En kvalitetsförbättring verkar ha skett på Clio II då resultaten är bättre än för medelbilen.

Renault Clio 1.2 16v

Just nu ”reas” Clio – du får mycket bil för pengarna, trots att Renault inte är ett lika billigt franskt märke som Peugeot och Citroën.

Service & reservdelar

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

ANNONS EXTERN LÄNK

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline här

Dackonline SE

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

Begbilen folk köar för att köpa

En smaskig småfralla

Sveriges bästa bilar – så tycker ägarna

Volvos succé – kan bli årets bil

Franska evolutionen

Japaner i topp - franskt i botten

Småbilarna är ute ur skuggan

Renault Clio RS provkörd: Busig smällkaramell!

Prisvärda småttingar

Fransk utrymmes-gigant

Test: Toyota Yaris, Renault Clio, Peugeot 207

Lista: Hetaste sommarbilarna

TEST: Renaults nya laddhybrider

Känsla utan förnuft

Test: Peugeot 2008 mot Renault Captur

Läge för limousin?

Nu är bästa tiden att sälja bilen

Höstens heta nyheter

Minikombi – hetaste biltrenden

Renault Clio III

Här är bilarna med längst räckvidd

Volvo och Saab krånglar mest

Stor lista: Bästa bilarna i Sverige

Bästa bilarna – hela listan