KTM RC8R – redo för race

Bilar

Klipper kurvor med vässad motor

Den har vässad motor, klockrena bromsar och klipper kurvor som en dröm.

Johan Ahlberg njuter av KTM RC8R:s förädlade körglädje.

Äntligen. För flera år sedan var jag på plats då skynket föll av konceptmodellen av det som 2006 blev en körklar prototyp av KTM:s första renodlade sportmotorcykel för landsväg, RC8. Nu är det äntligen dags för mig att bekanta mig med den förädlade R-versionen på nybyggda Portimao-banan i södra Portugal.

Lyckad finslipning

Motorn hos standardmodellen RC8 uppges ha 155 hästkrafter på topp. Hos RC8R anges den tvåcylindriga 75-gradiga V-motorn på 1 195 kubikcentimeter erbjuda 170 hästkrafter som bäst vid 10 250 varv/min.

Maximalt vridmoment anges till 123 newtonmeter som vid 8 000 rpm (120 newtonmeter vid 8 000 rpm hos KTM RC8). Dessutom har kompressionsgraden ökat från 12.5:1 till 13.5:1.

Efter feedback från ägare, testförare och journalister har KTM lagt ner stor möda på att finslipa funktionen hos framförallt bränsleinsprutningen och växellådan. Det här är något som KTM har lyckats mycket bra med.

Långt ifrån slätstruken

Fot- och handreglagen är justerbara för bästa personliga anpassning. Dessutom finns möjlighet att justera fotpinnarnas position. Körställningen är betydligt rymligare än jag trodde att den skulle vara. Och totalt sett anser jag att RC8R är en trevlig bekantskap, även om jag är fullt medveten om att ordet trevlig kan verka lite slätstruket eller på gränsen till tråkig. Och tråkig och slätstruken är det sista RC8R är.

Imponerande bromsar

Den starka men samtidigt förlåtande motorn och det smidiga chassit gör det här till en underbar maskin att piska kurvor med. Lägg till Brembo-bromsarna. Bara att fingra på bromsreglaget är en härlig känsla i sig. De dubbla radiellt monterade fyrkolvsoken tillsammans med 320-millimeter bromsskivor resulterar i bromsar som är grymt effektiva och samtidigt imponerande lätta att dosera.

Jag skulle vilja påstå att RC8R i första hand är för dig som gärna gör avkall på komfort för att i stället köra en motorcykel med prestanda som ger gåshud.

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Start
Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Motorcyklar

MER OM MIN BIL

60 000 kr: Suzuki GSX-R 1000

Triumph Speed Triple en dröm på småvägar

Avklädd Suzuki

Rolig reskamrat från KTM

Hoj som tål hårda tag

Suzukis säkra bus

Honda CBR600F gör comeback

Mc-proffs för en dag

Superguide: Alla heta hojar 2013

Sensationellt säker Honda

Sportig och bekväm allroundhoj

Lekfull och nätt sportcykel

Smidig allroundhoj

Gubbstämpeln är borta

Besten från Triumph har fått längre gaddar

Nya V70 generös på allt

Aprilia bäst på banan

Seat Ibiza mot Nissan Micra

Smidig lättviktare som inte gör bort sig

Glidare på japanskt vis

Coolt koncept blir verklighet

Hojarna som alla vill ha

En bayersk bravad

Subaru BRZ - nygammal körglädje