Välkammad tysk som går som på räls

MOTOR

Test: BMW Z4 sDrive23i

Är det roligt?

Nej, inte på samma sätt som i Mini eller Miata. Jag får aldrig samma hysteriska glädjefnatt som i dessa båda karameller.

Nya BMW Z4 med instegsmotorn på 2,5 liter och 204 hästar går på räls, greppet är kanon och bakvagnen hittar aldrig på några hyss hur hårt man än provocerar.

Chassit tappar inte fattningen ens över de svåraste ojämnheterna och då är ändå fjädringskomforten helt acceptabel.

Bilen osar av tysk perfektionism, men mitt i allt det välbyggda och genomtänkta längtar jag efter lite bus. 204 hästar borde räcka till åtminstone en gnutta bus, men karaktären är väldigt välkammad och jag undrar faktiskt om effekten stämmer. Det gör den alldeles säkert, men känslan är att dryga 200 kusar borde kännas vassare.

Boven heter givetvis vikt.

Väger ton

Gamla Z4, med tygtak, vägde 1 360 kilo med 218-hästarsmotorn. Den nya bilen väger hela 1 480 kilo och har alltså något lägre effekt. Nästan 1,5 ton tycker jag är för mycket för en så här liten roadster och med ökad vikt kommer i regel nästan alltid bredare däck vilket inte alltid är till fördel.

Läs hela testet här:

Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar