Det började med Duett

MOTOR

Här är föregångarna till V70

1 av 5 | Foto: Duett.

Duett (1953–1969) Antal: 64 818.

Enkelt uttryckt; en Volvo PV skåp. All teknik kom från Volvo PV 444, senare 544, men bilen byggdes av en fristående karossbyggare i Oskarshamn med komponenter från Volvo. Först enbart med plåtsidor, senare även med glasade sidor och efterhand i mer personbilsbetonat utförande invändigt. Första motorn på 44 hk, senare 51 och 60 hk, i USA såldes Duett med en värstingmotor på hela 70 hk.

Amazon kombi

(1962–1969) Antal: 73197.

Den moderna Volvo-kombin var inte född. Amazon introducerades 1956 men det tog hela åtta år innan kombin började säljas, och den blev aldrig samma ikon för Volvo som Duett. På den här tiden var personbilen fortfarande en statussymbol och det var sedanmodell med fyra dörrar och riktig baklucka som gällde.

145 (1967–1974) Antal: 268 317.

Volvo tror fortfarande inte riktigt på kombin som den nya folkhemsbilen, men den här gången tar det bara ett år efter introduktionen av 140 innan kombin släpps. Men bakdörrarna kommer direkt från fyrdörrarsmodellen. Volvo trodde inte att volymen kombibilar skulle bli så hög.

245 (1974–1993) Antal: 957 144.

Ny front med större krocksäkerhet introducerades 1974 och nu kom kombin och fyrdörrarsmodellen samtidigt. Det hade ju varit svårt att motivera att kombin skulle ha sämre krocksäkerhet. Mycket nytt under skalet, men mycket var sig likt. Det som var riktigt nytt var att den praktiska kombin blev mer populär i Sverige än fyrdörrarsbilen.

265 (1975–85) Antal: 35 061.

Med rak sexa under huven hette modellen 265. Mer krom och annan grill avslöjade de få exemplaren.

745 (1985–1992) Antal: 358 910.

Den fyrkantiga 700-modellen presenterades 1982, först enbart som fyrdörrars och allra först enbart i lyxversionen med (fransk) sexcylindrig V-motor. 245 storsålde fortfarande här hemma och Volvo tjänade bra med pengar på den. Det dröjde till 1985 innan kombin visades upp – och det blev succé från första dagen. En bjässe som lastade in allt en familj kunde vilja släpa med sig på resan.

760 (1985–1990) Antal: 37 495.

Lyxkombin var lik folkkombin på alla sätt, utom med lite extra lyx inne och mer krom ute, och så var det förstås det där med V6:an. Ett fransksvenskt samarbete med namnet PRV (Peugeot, Renault, Volvo) som läckte olja och gick rätt illa i början.

Volvo 66 (1975–1978) Antal: 28 500.

En befintlig DAF-modell som fick nytt emblem från Volvo, ja så kan det gå när man inte är så noggrann. Bilens speciella särdrag var den beryktade växellådan som snart fick öknamnet Remjohan. Lådan var steglöst variabel, en bra idé som tillverkarna fortfarande ”förfinar”. Snart tillbaka i en Volvo nära dig! (Jo, kanske redan i vår, fast då är remmen ersatt av ett stålband.)

945 (1990–1998) Antal: 231 677.

Det kantigaste i formspråket slipades av, säkerheten blev ännu bättre, komfort och köregenskaper förfinades, rostskyddet förbättrades. Men visst, någon helt ny bil var det ju inte.

965 (1990 –1996) Antal: 41 619.

Premiär för Volvos hemgjorda raka Skövde-sexa, alla moderna Volvomotorers urmoder. Det är ju den som berövad på den sjätte cylindern är Volvos kalasfina femma, numera både som bensin- och dieselmotor.

V90 (1997–1998) Antal: 9 067.

Det nya namnet var väl den största nyheten när V90 ersatte 965.

855 (1993–1996) Antal: 326 068

som fejsliften...

V70 (1997–2000) Antal: 319 832.

850, som kom 1991, var lika stor som 940 (som såldes parallellt flera år), och var Volvos första stora modell med framhjulsdrift. Kombin 855 kom två år senare och var faktiskt betydligt mindre i bagaget än föregångarna. En del blev besvikna men de flesta insåg att all packning faktiskt inte måste släpas med i bilen. Fejsliften V70 var till förvillelse lik 855 och innehöll inga stora förbättringar.

V40 (1995–03) Antal: 563 600.

V40 var den första ”riktiga” kombin från holländska Bornfabriken efter uddabilen 66. Den var trång, den lutande bakstammen stal ännu mer utrymme och den höga lasttröskeln var definitivt inte typiskt för en Volvokombi. Började sitt liv med en hel del barnsjukdomar, och blev aldrig riktigt kry.

855R (1995 –1997)

Nu är det dags att tvätta av tråkstämpeln och Volvo ger sig in i den engelska banracingserien BTCC. Självklart med en kombi! Richard Rydell vinner flera lopp med R-bilen som dessutom är Volvos första med 4WD.

V70 Cross Country (1997–2000)

Den fyrhjulsdrivna modellen får aningen höjd markfrigång och försiktigt off-road-stuk. Blir en succé i USA även om, eller just därför att, den definitivt inte är avsedd för offroad.

V70 (2000–) Antal: 249 000.

En helt ny stor plattform introduceras 1998 (S80) och två år senare kommer kombin som liksom föregångaren kallas V70 (första gången i Volvos historia ett modellnamn flyttas över till en ny modell). Bilen gjordes om försiktigt i somras och lär behålla sin förstaplats på den svenska säljtoppen tills den ersätts om så där tre, fyra år.

V70 XC (2001–2004) Antal: 106 100

Nya Cross Countryn är djärvare och tar ut svängarna lite mer än föregångaren. Stora genomfärgade bruna plastsjok skyddar utsatta delar runt hjulhus och längs trösklarna. Låtsas-hasplåtar fram och bak betyder mer för image än terrängförmåga och grov läderklädsel understryker jeepkänslan. Nu med aktivt chassi som ger stabilitet både på och vid sidan av vägen utan att förlora komfort.

V50 (2003– ) Antal: 48 300 (t o m 2004)

Första bilen tillsammans med Ford. Plattformen delas med Ford Focus och Mazda 3. Inte rymligare än gamla V40, men lasttröskeln är borta. Lysande köregenskaper. Byggs i Gent.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester