Testet visar: De här bilarna är livsfarliga

Av: 

Felix Björklund

Biltester

De ser ut som små personbilar, men låt inte skenet bedra.

För trots det, är ”mikrobilarna” livsfarliga ur krockhänseende.

– Det är en besvikelse att se att de saknar samma grundsäkerhet som är vanligt i småbilar, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla härSugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

Krocktestinstitutet Euro NCAP skärper ständigt kraven på säkerhet för bilar i Europa.

Men det finns en kategori som de inte riktigt kommit åt: mikrobilarna/mopedbilar eller det som benämns som ”tunga fyrhjulingar”. Fordon som till och med saknar de flesta grundläggande säkerhetsfunktionerna.

– Om tillverkarna inte uppmanas att göra mer, kommer lagstiftarna fortsätta ett ge den falska bilden till konsumenter om att de här faktiskt håller måttet, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

Väldigt få stjärnor

I sin senaste krocktestomgång har Euro NCAP testat fyra olika ”mikrobilar/mopedbilar” och där framgår det att ingen, eller endast liten, säkerhetsutveckling har skett de senaste två åren. Endast en av de testade fordonen, Microcar M.GO Family har en krockkudde (som tillval) och i den fungerade inte ens tillfredställande. Euro NCAP går till och med så långt och beskriver krockkudden som en ”marknadsföringsploj” snarare än något säkerhetshöjande.

Av de krockade bilarna: Aixam Crossover GTR, Microcar M.GO Family, Bajaj Qute och Catenet CH30, var det deprimerande nog endast den sistnämnda med två stjärnor – resten fick en.

Inte samma regler

Det stora bakomliggande problemet är att dessa mikrobilar inte har några större lagkrav på sig – trots att de många gånger marknadsförs just som ett alternativ till en liten stadsbil.

– Några enkla designförändringar skulle kunna leda till stora förbättringar, med endast små förändringar i vikt och pris. Att jaga miljömässiga fördelar är ingen ursäkt för att tillåta osäkra fordon, säger Michiel van Ratingen.

– Vi måste få upp både lagstiftarnas och konsumenternas medvetenhet kring osäkra och dåligt reglerade fordon. Kategorin har ett stort potential världen över och det är livsviktigt att säkerhetsstandarder kommer på plats. Att konsumenter uppmärksammas om säkerhetsbristerna – särskilt i jämförelse med riktiga bilar av liknande storlek säger David Ward, generalsekreterare för Global NCAP.

Till viss del kan det ses som underligt att man inte reglerat säkerhetskraven ännu. Särskilt eftersom fordonen ofta riktas mot unga, mindre bemedlade personer. I Sverige marknadsför de många gånger som ”bilar som inte kräver körkort”.

Här kan du se Euro NCAP:s krocktest av bilarna OBS extern länk.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför gärna Gjensidiges bilförsäkring med den du har idag - det kan löna sig! Klicka här

Gjensidige

Publisert:

LÄS VIDARE

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

ÄMNEN I ARTIKELN

Biltester

Bilar

MER OM MIN BIL

Chocken – fick lägsta betyget i krocktesten

Här är säkraste bilarna 2017

Tas ur produktion efter dödliga testet

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

Efter krockarna: Se de säkraste bilarna

Bilarna som är farligast i en krock

Lista: Bilarna med bäst och sämst stöldskydd

Lista: Här är världens tio värsta fiasko-bilar

Fem bränslesnåla småbilar du ska satsa på – och fem som du ska undvika

Lista : Säkraste begagnade bilarna

Crossover-bilen – en mix som går hem

Jätterea: Gör superklipp på nya cabbar

Bästa och sämsta privatleasingvalen

16 suvar i jättetest – här är vinnarna

Jätterea: Storsäljaren nedsatt 40 000 kronor

Superfynd på begagnat – spara 62 000 kr

Stor guide: Bästa dealen när du ska privatleasa en suv

Begtest: Terrängkombi – Volvo vs. rivalerna

Bästa kombin för lilla barnfamiljen

Beg-guide: Vinnarna och förlorarna på Blocket

Superrabatten – nedsatt 78 750 kronor

TEST: Renaults nya laddhybrider

Guide: 9 begagnade bilmodeller för under 75 000 kronor

Gör superklipp på de osålda bilarna