Direktrapport: Collin kör nya Volvo XC90

avErik Gustafsson

Så är ödesmodellen – Robert provkör: ”Den bästa komfort jag upplevt”

1 av 18

Äntligen.

Nya Volvo XC90 är här – och Robert Collin har hittat ner bakom ratten. Vi direktrapporterar från provkörningen i Spanien!

– Volvo har aldrig tidigare tillverkat en bil med sån lyxkänsla, säger Robert.

Nya Volvo XC90 är den största modellnyheten från svensk bilindustri på mycket länge. Det är den första helt egna Volvon sedan tillverkaren såldes av Ford och utvecklingsavdelningen i Göteborg fick tillbaka ansvaret, men med kinesiska Geely som övermän.

På bara några år har utvecklingsingenjörerna tagit fram en helt ny teknisk plattform som ska stå som grund för majoriteten av Volvos kommande modeller, vilken XC90 är första modell att byggas på. Bilen är också först ut med en helt ny hybriddrivlina med totalt 400 hästkrafter som kombinerar de nya fyrcylindriga bensinmotorerna med en elmotor.

Nyckeln till lyxmarknaden

De senaste åren har många kommande modeller utnämnts till ödesmodeller för svensk bilindustri – men klart är att ingen har varit lika viktig som just XC90. Det är vinna eller försvinna för Volvo – och XC90 måste bli den efterlängtade nyckeln till den breda lyxmarknaden dit Volvo så gärna vill.

Robert rapporterar

Vi har redan sett hur en världsunik uppfinning ska göra XC90 till världens säkraste bil och djupdykt i de tekniska specifikationerna. Men – hur är bilen egentligen att köra? Är den så bra som den måste vara? Vi ringer upp Robert Collin som just nu sitter bakom ratten på bilen.

Robert, förväntningarna har varit skyhöga – men uppfyller XC90 dem?

– Ja, om vi börjar med det som jag gillar hos Volvo, det vill säga komforten så är det här det bästa som jag har kört. Visserligen kör vi på slät spansk asfalt, men det är oerhört tyst i kupén. Det är som en viskning i kupén, trots stora 20-tumsfälgar, säger Robert.

Hur är den att köra?

– Alla bilar här i Spanien har luftfjädring vilket innebär väldigt fin komfort och man sitter fantastiskt i stolarna. Vi kör volymmodellen D5 med 225 hästkrafter som räcker till mer än väl. Det är väldigt bergigt och kuperat, men motorn jobbar bra och den åttastegade automatlådan växlar jättefint. Fjädringen går att justera i hårdhet och det är klart skillnad mellan komfort- och dynamicläge. Då styvar den upp, men blir aldrig stötig, med gradering för den spanska asfalten.

Lyxigheten – når Volvo upp till de bästa?

Absolut, Volvo har aldrig tidigare tillverkat en bil med sån lyxkänsla. Tidigare har Volvo varit sparsmakade invändigt, men det har man gått ifrån. Nu är det mer arbetat med väldigt fint och prydligt designarbete.

Största överraskningen?

Det är att Volvo är så stolta över att de tagit bort alla knappar. De som är vana vid en läsplatta känner sig hemma direkt, men jag som gärna vill hitta en knapp måste öva lite. Volvo säger att det är ergonomiskt, men jag är inte helt hundra.

Vi har tidigare pratat om nya XC90 som ett lika stort steg framåt för Volvo som när de lanserade 850 på 90-talet. Du var med då också – håller du med?

– Det här är ett riktigt stort steg. Oftast tar tillverkarna till stora ord vid en lansering, men det här är verkligen ett riktigt stort steg. Jag vet inte i dag vilken tysk konkurrent som är bättre. XC90 klarar allt. Kvalitetskänslan, formgivning, funktionalitet, avslutar Robert innan han fortsätter testkörningen.

Snart kommer fullt test

På plats i Spanien finns XC90 med tre olika motoralternativ tillgänliga. Från 225 hästkrafter starka D5 via 320 hästkrafter starka T6 till toppmodellen T8 Twin Engine som levererar hela 400 hästkrafter. Vilken av dem som är bäst – och allt om hur nya XC90 är att köra kan du snart läsa i ett utförligt test av Robert Collin – läs det här!

Vad tycker övriga världen?

Journalister från hela världen har åkt till Barcelona för att testa nya XC90 – vad tycker de? Här har vi samlat några urklipp från världens medier.

Autocar.co.uk: ”XC90 har alltid lyckats ganska bra med det mesta. Den nya gör samma sak, men på ett bättre och mer sofistikerat sätt" skriver Autocar och men menar att drivlinan behöver finjusteras. ”Växellådan kan vara långsam i reaktionerna vid nedväxlingar och för snabb med att växla upp”.

Telegraaf.nl: ”D5-motorn är tyst och tillräckligt stark, men imponerar inte. Vi undrar därför om den svagare D4-dieseln är tillräcklig för denna bekväma, välbyggda och rymliga suv.” skriver holländska Telegraaf men menar samtidigt att navigationssystemet haltar. ”Den nya skärmen fungerar bra, men navigationen imponerar inte. Det finns system med bättre grafik”.

Topgear.com: ”Det är inte många som kör en sjusitsig suv snabbt, men faktum är att det nya chassit är kompetent. XC90 understyr aldrig kraftigt och hanterar krängning och sin vikt väl” menar britterna och berömmer samtidigt komforten.

Di.se: Svenska Håkan Mattsson är överraskad av en styrning som känns tom i nolläget. ”Mer amerikansk än tysk” menar Dagens Industri som när de kör toppversionen T8 Twin Engine också noterar ”tydliga ryck i växlingarna och att bensinmotorn och elmotorn inte riktigt verkar trivas tillsammans”. Håkan betonar dock att med dieselmotorn fungerar både styrning och växellåda betydligt bättre, och berömmer samtidigt komforten, utrymmena och den ”oerhört låga ljudnivån”.

Läs allt vad Robert Collin tycker om nya XC90 här i testet!

ARTIKELN HANDLAR OM

Volvo

Motor