Bil för bil: Höstens viktigaste premiärer

Publicerad:
Uppdaterad:

Vad bör du hålla ögonen öppna efter? Vi listar!

1 av 4

Årets allra viktigaste bilar står redo att avtäckas på världens största bilmässa i Paris i oktober.

Vi listar de hetaste presentationerna.

De tyngsta tiderna är över för bilbranschen. Vi går spännande tider till mötes och en efter en spänner biltillverkarna musklerna för att roffa åt sig livsviktiga marknadsandelar. Audi storsatsar och sägs presentera A4, Q7 och R8 på mässan i Paris. Jaguar visar upp sin kommande mellanklassmodell XE, Mercedes visar sin Porsche 911-utmanare AMG GT och Mazda lanserar generation fyra av legendariska MX-5.
Framtiden ser ljus ut – vilken blir din favorit i Paris?

Ryktena har pågått länge om uppföljaren av Audis allra viktigaste modell, A4, men interna stridigheter kring utseendet ska ha tvingat designerna tillbaka till ritbordet flera gånger. När vi till slut får se resultatet ska det symbolisera ett nytt designspråk hos den konservativa tillverkaren. Räkna för den delen inte med omvälvande nyheter, men i förhållande till de senaste årens marginella ändringar lär det ändå vara ett stort steg.

Audi Q7 blir en tuff konkurrent för nya Volvo XC90, men strategierna är helt olika. När det i XC90 enbart finns bensin-hybrider och fyrcylindriga motorer satsar Audi på ”rightsizing” och sin maffiga 3,0-liters V6-diesel. I den nya toppmodellen, SQ7, får motorn en elektrisk kompressor som ger blixtsnabb motorrespons och rejält med effekt. Räkna med spjutspetsteknik och rejält vassa köregenskaper i sportvarianterna.

Audi R8 tog världen med häpnad vid första generationens debut 2006, men kommer generation två att kunna trumfa sin föregångare? Med Lamborghini Huracán som plattformssyskon bas blir nya R8 både lättare och styvare. Till en början väntas dagens motorer följa med, om än i uppdaterad form. Senare lär en vässad version av Audis 4,0-liters turbo-V8:a hitta ner – med effekt runt 600 hästar! Om R8 generation två verkligen debuterar i Paris återstår fortfarande att se, vissa källor är mycket säkra på sin sak medan andra tvekar och tror på senare presentation. Klart är åtminstone att bilen visas snart, oavsett!

Syskonet heter Jeep Renegade och har redan fått ta emot fin kritik, men när amerikanaren får mer avancerad teknik under skalet blir europén den sportiga och lite flärdfulla familjemedlemmen. Kompakt kaross, fyrhjulsdrift som tillval och en uppsjö av möjligheter till personlig utrustning gör 500X till en riktig intressant nyhet – inte minst för oss fyrhjulsdriftssuktande svenskar.

Precis som Mondeo går Fords minibussmodeller Galaxy och S-Max på övertid, något som strax åtgärdas genom nya modeller. Till Paris väntas en ny S-Max, och precis som generation ett ska uppföljaren behålla sin sportiga stil. Sju sittplatser är möjligt, men räkna med fem i standardversionen. Utseendet ska inte skilja allt för mycket från konceptbilen som visades under förra årets bilsalong i Paris.

Brittiska Jaguar vill ha upp volymerna – och deras förväntade storsäljare heter XE. Modellen hamnar i samma storleksklass som de för tillverkarna så viktiga modellerna Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Fullproppad av teknik från koncernsyskonen Land Rover ska bädda för succé. Bland annat laserbaserad head up-display, ett helt nytt infotainment-system, en kaross bestående av 75 procent aluminium och ett koldioxidutsläpp på mindre än 100 gram per kilometer. Åtminstone för den allra snålaste motorn, räkna dock med att det i andra änden finns betydligt kraftfullare och koldioxidstinna spisar.

Nya Discovery Sport är första modellen ut i Land Rovers nystart för Discovery-familjen. Sport blir det lite mindre syskonet och hamnar i storleksklass med Audi Q5. Discovery Sport är nio centimeter längre än Freelander, som den ersätter, och hela 24 centimeter längre än Evoque som den har vissa delar gemensamt med. Trots sina kompakta yttermått, 4,60 meter, kan Discovery Sport levereras i sjusitsigt utförande. Motorerna är fyrcylindriga och enbart framhjulsdrift är möjligt för de som vill köra på 119 gram per kilometer. Med fyrhjulsdrift utlovas terrängegenskaper ”minst lika bra som Freelander”.

Med nästan en miljon tillverkade MX-5-bilar sedan debuten 1989 lanseras nu äntligen generation fyra. Vassare design, lägre tyngdpunkt och en vikt på bara 1 000 kilo – men nya MX-5 förblir den folksportbil den alltid varit. Motoreffekten är ännu inte känd, men motorerna blir två till antalet med 1,5 och 2,0 liters cylindervolym, båda fyrcylindriga. Sportbilssäsongen 2015, och flera år framöver, är räddad!

Efter den hårdnackade muskelbilen SLS AMG väljer Mercedes att tona ner sin sportbil något. Sprillans nya, och supersnygga, AMG GT är något mindre och något svagare – men också betydligt billigare. I prisklassen som för en Porsche 911 kommer AMG GT som en fullfjädrad sportbil med ett enda mål: att klå, ja, denna så omtalade Porsche 911. 510 hästar i värstingversionen vid lansering, men räkna med en ännu vassare modell med tiden.

Det var visserligen ett par månader sedan nya generationens Smart-bilar debuterade, men det är först i Paris som den officiella lanseringen sker. Ultrakompakt precis som sin föregångare. Lilla Fortwo är 2,69 meter lång och den större, fyrsitsiga, Forfour mäter 3,49 meter. Tre motorer står till buds, från 60 till 90 hästkrafter.

Det här är Volvos stora skräck. Redan nu utmanar tjänstebilsfavoriten Volkswagen Passat om titeln som Sveriges mest sålda bil, och frågan är om V70 kan hålla nya Passat stången? Trots två millimeter kortare kaross har Volkswagen använt måtten effektivare och därmed skapat en rymligare kupé. Kombiversionen lastar hela 650 liter i bagageutrymmet. Samtidigt har motorerna trimmats både på effekten och bränslet, men det har också prislappen gjort. Räkna med ett pris på strax under 300 000 kronor för en kombibil – och betydligt mer för den kommande laddhybriden.

Sist men absolut inte minst. Mycket vilar på Volvo XC90 som både blir lyxig, säker och dyr. Prislappen kommer visserligen att börja på cirka 500 000 kronor, men då får kunden också, enligt Volvo, världens säkraste bil. Vill du i stället ha laddhybriden som ger dig maximal effekt och några mils ren eldrift? Räkna med att dubbla instegspriset.

Motorista

Publicerad: