Nya biltrenden – kan kosta dig tusenlappar

Av: 

Felix Björklund

Motor

Experten: ”Tänk dig att behöva betala 85 000 kr för att bli av med bilen”

Privatleasing är på uppgång.

Men trots marknadsföringen om att det ska vara ”krångelfritt” för konsumenterna finns det en mörk baksida.

– Tänk att behöva betala 85 000 kronor för att bli av med bilen, säger Ronny Svensson på tjänstebilsfakta.se.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla härSugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

Det låter lockande: Ett problemfritt ägande av en ny bil för bara några tusenlappar i månaden. Till en kostnad som knappt ligger över månadsavgiften på mobilen och bredbandet, kan man få en hel bil. Snacka om bra deal – eller?

Enligt vissa experter är privatleasing inte så mycket ”guld och gröna skogar” som reklamen vill göra gällande – snarare tvärtom. Ronny Svensson, utgivare på tjänstebilsfakta.se varnar för den nya trenden.

”Sätts på sin spets”

Ronny säger att det som i grunden är problemet är att det inte finns någon gemensam definition av vad en privatleasing innebär eller innehåller. Och att detta öppnar upp för flera fula fiskar.

– Det är vad som står på avtalet som gäller. Och det är när man ska lämna tillbaka bilen som allt sätts på sin spets. Fram till dess brukar det fungera utmärkt. Ofta står det att åtagandet är att lämna tillbaka bilen i skick med ”normalt slitage” – men vad är det? Det måste man ha väl definierat. Leasegivare brukar ofta friskriva sig från det mesta, säger han.

Just det finstilta med ”normalt slitage” kan bli en riktig näsbränna för den som inte är på sin vakt. Ronny berättar att han haft kontakt med en person som fått betala 85 000 kronor extra i återlämningskostnader, bland annat på grund av att hen kört för långt.

– Det är en lång rad av småfällor som kan bli väldigt besvärliga i slutändan. Tänk att behöva gå hem till sin partner och berätta att man behöver ställa in Thailandsresan för att man måste betala 85 000 kronor för att bli av med bilen, säger Ronny Svensson.

Fördubblats på två år

I USA är privatleasing väldigt vanligt förekommande och runt var tredje ny bil registreras som detta. I Sverige har den här typen av finansiering börjat få fotfäste och tittar man på siffrorna så har antalet privatleasade bilar fördubblats mellan åren 2012 och 2014. Och ”trenden” verkar hålla i sig.

– Vi har sett att åldersgruppen runt 30 inte har kapital till att köpa sin bil privat. Och då är privatleasing ett alternativ för dem. Det säljs in som att det bara är att lämna tillbaka bilen utan att det tillkommer några kostnader, vilket gör det lockande. Det är extremt förföriskt insålt. Att få ”köpa” en bil för 2 000 kronor i månaden låter bra. Det låter som ett billigt alternativ och många tänker inte så mycket mer på det. Men om ett par år kommer det nog slå till – och vi kommer att få läsa i tidningar om privatpersoner som snyftar om att de har blivit illa behandlade, att de inte visste. Det värsta är att folk redan sitter i saxen, säger Ronny Svensson.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

ANNONS EXTERN LÄNK

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline här

Dackonline SE

Publisert:

LÄS VIDARE

Juristens 6 råd när du privatleasar bil

ÄMNEN I ARTIKELN

Motor

Bilar

MER OM MIN BIL

Juristens 6 råd när du privatleasar bil

Privatleasing - det här måste du tänka på

Billeasing – en fråga om pengar på fickan

Nyheterna som kan bli Sverige-favoriter

Största fällorna när du privatleasar

8 sätt att ha bil – det är billigast och bäst för dig

BMW visar X2 i Paris

Så mycket dyrare blir förmånsbilen

”Vi ska informera våra medlemmar”

Ägare: Volvo XC90 har bullerproblem

Leasa eller köpa – det blir billigast

Kan tvingas böta 319 000 – per bil

Största fällorna med billeasing – och hur du undviker dem

Messis nya vrålåk – en indisk småbil

Så mycket kostar det att serva en superbil

Kombin som är billigast att äga

Tjuvens favortimål – det här vill de ta

Nya fräcka knepet: Så lurar de till sig din bil

Svenska oron: Att bli lurade av verkstaden

Slarvet som kan kosta dig flera tusenlappar

Efter skandalen: Köpstopp på VW

Studien bekräftar – bilägarna blir blåsta

Bästa och sämsta privatleasingvalen

Dags för nya däck – så sparar du tusenlappar