The Italian Job

MOTOR

Aprilia Shiver ger föraren rysningar av välbehag

Nya Aprilia Shiver kommer att göra bra ifrån sig.

Designen är fräsch och modern.

Tekniskt är maskinen intressant som den första i sin klass att använda ett ride-by-wire-system (datastyrt gasreglage).

Den vinklade, tekniska looken som ofta varit typisk för Aprilia ger hojen en individuell prägel. Det är viktigt när det finns så många konkurrenter att välja mellan.

Motorn är en 90-graders v-twin, vätskekyld givetvis, med fyra ventiler och två tändstift per cylinder. Shiver levererar maxeffekten 95 hästar vid 9 000 varv.

Kompakt – och vacker

Chassit är imponerande. Frontsektionen är av rundrör i stål och den är skruvad till två stora aluminiumplattor där svingen är upphängd. Stötdämparen sitter på motorcykelns högra sida – ett konstgrepp som inte bara är visuellt intressant utan även skapar plats för avgassystemet och gör motorcykeln mer kompakt. Själva svingarmen består av två gjutna aluminiumsektioner som svetsats samman.

Instrumenteringen har hur mycket information som helst och allt kan plockas fram med en knapp.

Motorn svarar fint

Men det är ride-by-wire-teknologin som är det intressantaste när man startar motorn. När man rullar finns inget som tyder på att det bara är elektroner som arbetar mellan gashandtag och spjällen i insprutningen. Ger man gas suger hojen sig framåt direkt – utan den lätta tvekan som man kanske inbillat sig borde funnits där. Motorn har ett fint vridmoment och är mycket stark i mellanregistret, runt 5 000–8 000 varv.

Och den låter bra också. Motorn har en baston som en 1000-kubikare, vilket är resultatet av en liberal avgasavstämning just för att ge en angenäm ljudupplevelse.

För en motor som ska användas till vardags är den en ren njutning.

Stabil styrning

Chassit är mjukt, men med bra dämpningskontroll som ger fina körkvaliteter, förenat med bra egenskaper för att hysta motorcykeln ganska omilt genom kurvor.

Styrgeometrin är upplagd för stabilitet snarare än för snabbstyrning, men trots det ändrar Shiver kurs mycket villigt och i långsamma kurvor håller hojen spåret och förblir neutral.

Det är ingen diskussion. Det nya italienska alternativet är en seriös utmanare – och det behöver Aprilia.

Kevin Ash

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar