Volvo investerar miljarder i Sverige

Publicerad:
Uppdaterad:

Utvecklar egna motorer och ny plattform

Ersättaren till XC90 blir 2014 först ut på den nya plattformen. Foto: STEFAN MATTSSON
Ersättaren till XC90 blir 2014 först ut på den nya plattformen. Foto: STEFAN MATTSSON

Volvo Personvagnar fortsätter sin investeringstakt trots de tuffare tiderna.

Hälften av mångmiljardsatsningen hamnar i Sverige.

Men det blir inga nya jobb.

Efter att kinesiska Geely köpt Volvo PV 2010 drogs det upp storslagna framtidsplaner. Redan i februari 2011 meddelades att Volvo skulle investera elva miljarder dollar, i dagens valuta 73 miljarder kronor, fram till 2015. Men då var det fabriksbyggen i Kina som var i fokus.

Nu vill den nye vd:n, Håkan Samuelsson, lyfta fram att Sverige får runt hälften av pengarna i femårssatsningen.

– Är det någon som tror att Volvo har för avsikt att flytta till Kina kan vi stoppa de funderingarna med beskedet i dag, sade han på en pressträff i Volvos säkerhetscentrum i Torslanda igår.

Klipper med Ford

Mest pengar går till utvecklingen av en ny plattform för nästa generations bilar och en ny motorfamilj med endast fyrcylindriga motorer. Allt för att Volvo ska vara självständigt och kunna kapa alla band till tidigare ägaren Ford.

Utvecklingsarbetet har redan kommit långt. Motorerna ska vara klara i slutet av nästa år. Första bilen på den nya plattformen blir en ny XC90 2014 och sedan ska alla bilar från 60-serien och uppåt bygga på den.

Ungefär en tredjedel av investeringarna i Sverige läggs på fabrikerna i Torslanda, Skövde och Olofström. För Torslandas del är det den största investeringen på 20 år när en ny karossfabrik ska stå klar nästa år. Fast kapaciteten på 300 000 bilar per år blir densamma som förut.

Lånade pengar

Pengarna till Volvos satsningar kommer dels från eget kassaflöde, dels från lån. Samuelsson vill inte säga hur fördelningen ser ut. I år ser Volvos ekonomi dyster ut och mycket talar för att året slutar med förlust.

Försäljningen har hittills gått ner runt sex procent. Den minskade orderingången har inneburit att Volvo gör sig av med i stort sett alla bemanningsanställda.

Framtidssatsningarna ger heller inga nya jobb på kort sikt.

– De säkerställer de jobb vi har, säger Håkan Samuelsson.

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven gästade Volvo på måndagen och gratulerade till satsningarna. Det gjorde även näringsminister Annie Lööf (C).

– Jag är så glad att våra fordonstillverkare satsar i Sverige. Det visar på en framtidstro som vi verkligen behöver nu, säger hon.

"Kineserna tror på Sverige som industrination"

Aftonbladets Robert Collin är också positiv:

– Det visar att Volvo och kineserna tror på Sverige som industrination när regeringen Reinfeldt har sagt att landet är på väg att bli ett tjänstesamhälle och hävdat att det är som tjänstenation Sverige har sin framtid.

– Nya motorer är väldigt spännande, det är verkligen en investering på lång sikt. Det man inte säger är att det också är en plan för att kunna tillverka samma bilar med samma kvalitet oavsett om det sker i Kina, Sverige och Belgien, säger Collin.

Att Volvo behöver satsa på lång sikt säger sig självt. Bilproduktion kräver lång framförhållning, därför menar Robert Collin att vd:n Håkan Samuelsson slår in öppna dörrar.

– Ford investerade extremt lite för framtiden och var väldigt dåliga på att tänka framåt. Nu står man där och är redan försenade. XC90 skulle varit ute för ett eller två år sen.

– Skönt att kineserna låter Volvo tänka framåt, säger Robert Collin.

LÄS OCKSÅ

Moderaterna värvar chef från näringslivet

TT-Aftonbladet

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN