Volvo 240: Evighetsmaskinen som aldrig försvinner

MOTOR

Mats: Jag tvekade inte en sekund

"Tvåförtin" är en bil att älska eller hata.

Ingen står likgiltig inför den.

Foto: JANNE DANIELSSON
Mats Nilsson köpte bilen av sin bror och stortrivs. Dottern Frida sitter bra i bagageutrymmet.

240 är älskad för att den är så vidunderligt slitstark och långlivad att den aldrig försvinner från vägarna. Modellen är hatad av samma orsak – en rest från den förgångna, en bränsletörstig dinosaurie, en svensk sextiotalsjänkare.

Älska eller hata, välj själv.

En sak är i alla fall säker: hittar du en plåtfrisk 240 och rostskyddar regelbundet kan du behålla bilen livet ut.

Hemska tanke!

Att köra: Smidig som en pansarvagn. Tungstyrd, tungväxlad, tungkopplad och med motor len som en stenkross.

Det märks att rötterna är från 1960-talet. Suverän förstabil eftersom den tål misshandel som ingen annan fyrhjuling.

Bakhjulsdriften gör 240 sladdbenägen vintertid.

Att äga: Utmärkt, därför att: 240 finns i alla prislägen. Reservdelar är billiga och finns överallt, inte bara hos (dyra) Volvo.

Vem som helst kan skruva 240. Service består i stort sett bara i ny motorolja plus nytt oljefilter. Den urgamla uppbyggnaden à la lastbil gör större mekaniska ingrepp sällsynta. Slitstyrkan är oöverträffad.

Komfort: Som vanligt ger stolarna hög bekvämlighet vilket hjälper upp totalkomforten som i grund och botten är ganska ofin och struttig. Så länge vägen är slät funkar det bra men på ojämnt underlag hoppar den stela bakaxeln kråka.

Högt vindbrus.

Utrymmen: Tillräckliga. Baksätet är visserligen halvdant med tanke på bilstorleken men skuffen är rymlig. En svaghet är den höga lasttröskeln på sedanversionen. Kombimodellen är en riktig laståsna som sväljer det mesta.

Säkerhet: Hygglig med tanke på den gammalmodiga konstruktionen. Folksam klassar 240 som 20 procent säkrare än medelbilen.

Förarkrockkudde blev tillval från 1990 och standard på sista årsmodellen (1993).

Känsla: 240 börjar få kultstatus och visst känns den lite speciell – som att köra världens modernaste veteranbil ungefär.

En robust och råbarkad kärra som gör allt för att inte charma någon, visst är det lite charmigt?

VOLVO-SPECIAL

Staffan Borglund (-)

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester

Volvo