Nu byggs svenska sportbilen – igen

avErik Gustafsson

1 av 4

Den svenska sportbilen Indigo 3000 återuppstår.

Skåneföretaget von Braun uppdaterar ikonen – som byggdes på Volvodelar.

– Det vore kul om det förblir svenskhet i bilen, säger Torbjörn von Braun.

20 år efter den första leveransen av svenska sportbilen Indigo 3000 återuppstår ikonen igen. Originalet baserades till stora delar på Volvo-delar, bland annat en 3,0-liters rak sexa med 204 hästar från Volvo 960. Tillverkaren Jösse Car från Arvika planerade en årsproduktion om 500 bilar av den prisvärda sportbilen. Men så blev det inte. Efter bara 43 tillverkade bilar gick företaget i konkurs och den svenska sportbilen somnade in. Tills nu. Tidigare i år köpte nämligen skåneföretaget von Braun Sports Cars rättigheterna till bilen och utvecklar nu en modern uppföljare – vonBraun Indigo 3000R.

Revideras helt och hållet

För Motorista berättar Torbjörn von Braun att företaget reviderar bilen helt och hållet. Utseendet uppdateras av originaldesignen Hans Philip Zachau, tidigare designer på Volvo, men kommer behålla sin ursprungliga karaktär. Under skalet blir det däremot helt reviderad teknik, men om det blir en Volvo-motor även i den moderna uppföljaren vill Torbjörn inte avslöja – inte heller hur många hästar motorn får.

– Det vore kul om det förblir svenskhet i bilen, men vilken motor det blir kan jag inte avslöja. Däremot har vi som kravspecifikation att det blir minst 300 hästkrafter.

"Hyllning till svenska sportbilsarvet"

vonBraun hoppas ha färdigställt de tio bilarna till våren 2016, 20 år efter första leveransen av ursprungsmodellen.

– Till sommaren hoppas vi ha en körklar bil för att kunna testa och utvärdera det nya chassit och drivlinan. Vi jobbar sakta framåt och tar uppgiften med en viss ödmjukhet. Det är en hyllning till det svenska sportbilsarvet och sen får vi se hur marknaden responderar. Blir det succé kan vi bygga en ny bilfabrik, säger Torbjörn till Motorista.

Går fortfarande att köpa – kanske

Den moderna uppföljaren kommer bara byggas i tio exemplar till en prislapp om 100 000 euro, knappt en miljon kronor. De flesta exemplar är redan tingande, men det verkar fortfarande finnas en möjlighet att lägga beslag på de kvarvarande.

– Det kan kanske finnas en chans att köpa en bil, men vi försöker göra dem rätt unika, säger Torbjörn.