Cayman S ingen tandlös krokodil

Publicerad:
Uppdaterad:

Bilar

Porschen har fått fler hästar

Nya Cayman S är enormt bra.

Det kan man konstatera redan efter ett varv på Mantorp Park, racerbanan som en gång i tiden var nära att bli Sveriges andra F1-bana.

På pappret har Porsche inte gjort så mycket, men det behövdes inte heller. I S-version har effekten höjts från 295 till 320 hästkrafter och det var egentligen det enda som behövdes. Dubbelkopplingslådan, PDK, med sju växlar har också tillkommit Cayman- och Boxsterprogrammet och med en sådan är vår testbil utrustad.

Frågan är dock varför.

Visst är den något snabbare 0-100 km/tim med PDK men i gengälld är toppfarten en gnutta lägre. Problemet för mig handlar inte om skillnader i prestanda. För även om Porsche lyckats bra med sin variant av dubbelkopplingslådan kan jag inte förstå varför man vill ha den. Själva växlingsförfarandet är nämligen inte helt hundra och man tappar en hel del känsla, speciellt vid bankörning.

Växlar ner själv

Trots att jag knappat in manuellt läge händer det att lådan själv växlar ner vid ett par tillfällen, inte roligt på banan där man ligger på gränsen. Gaspedalen har en trög zon den sista lilla biten innan den slår i durken och passerar man den kan lådan växla ner själv. Inget unikt, automatlådor har denna kickdownzon men varför finns det kvar i manuellt läge?

Aja baja Porsche!

Idiotiska knappar

'Dessutom är växlingsknapparna på ratten idiotiskt utformade med upp- och nerväxling på båda sidor om ratten med högst ologiskt förfarande.

Givetvis har det sina fördelar att slippa koppling också. På banan kan man koncentrera sig mer på själva rattandet (även om man också stör sig PDK) och till vardags blir det bekvämt.

Nåväl, nu har bilen PDK och vi får helt enkelt finna oss i det. Men till alla er som är på väg att skriva på köpkontraktet – ni har blivit varnade!

Större effekt

En effektökning på 25 hästar låter inte särskilt upphetsande men varje liten pålle som tillkommer denna underbart välbalanserade bil är välkommen. Drömmen vore en riktigt mullig maskin i Cayman men då klampar den på storebror 911:s marker och det går ju inte.

Passande nog kör en ägare till gamla Cayman S på Mantorp Park samtidigt som jag och då märks det tydligt att den nya bilen är ett strå vassare. Gammelbilen har justerat chassi, har vassare däck och bromsar senare men kan inte riktigt komma ikapp eftersom jag hela tiden kan dra ifrån lite på rakorna. Evolution!

Välbalanserad

I övrigt är Cayman S precis så härlig som tidigare med underhållande balans och ruggigt precis och informativ styrning. Bromsarna bettar lika bra första varvet som sista och det enda som verkar ta stryk är däcken, men så är det också vanliga gatdäck.

Till vardags kan man mycket väl bruka sin lilla krokodil, bagageutrymmet är 260 liter plus 150 liter, det finns alltså ett utrymme fram och ett bak.

Racingstolar ger sämre komfort

Väljer man de extrema sportstolarna i kolfiber som vår testbil är utrustad med får man visserligen en väldigt läcker inredning men också klart begränsad långfärdskomfort. Det blir faktiskt lite paradoxalt med en bekväm växellåda och tokraciga stolar, välj en smartare inriktning på din Cayman.

”Bort med den tråkiga PDK-lådan”

Benjamin Ekroth levde med bilen en hel vecka och gjorde även sin bandebut i den på Mantorp Park. Ett äventyr du kan läsa om i BIL-tidningens första nummer efter sommaruppehållet (27/8).

Jag körde den klenare Boxstern i höstas. Den kändes mycket snällare, vilket i vardagsbruk inte var något negativt. Jag bodde då mitt i stan och Boxstern kändes pigg och alert även som citybil. Nätt format, härligt motorljud pigg på alla varv och manuell låda. Cayman ylar mer, det härliga motorljudet har blivit mycket råare. Bilen känns också mycket råare. Det beror säkert mycket på de rätt oanvändbara kolfiberstolarna med minimal justeringsmån. Men det känns verkligen som om bilen måste varvas hårt för att det ska hända grejer. Nya Cayman har blivit mindre mindre vardagsbil. Och det är synd. Charmen har försvunnit lite.

Däremot ser den ju fortfarande ut som en Porsche, och den har samma imponerings- och uppmärksamhetsfaktor som storebror 911. Till mycket lägre pris. Trots att priset ändå har hoppat upp en aning. Och det går att lasta mycket bagage faktiskt. Det tror man inte när man ser den lilla bilen.

Och PDK-låda går bort. Jättetråkig. Om man jämför med lådan som sitter i Audi S4 (i grunden samma konstruktion som Porsche reds anm.) så känns det verkligen som Audilådan slår i växlarna vid helt rätt tidpunkt. PDK-lådan gör nästan ingenting rätt. Växlar upp, växlar ner - men sällan vid rätt tidpunkt.

Däremot är det ju bekvämt när jag kör på banan att låta lådan göra jobbet. Och på den långa rakan är det bara att trycka plattan i mattan så far man i väg. Men det är sällan lådan utnyttjar sjätte och sjunde växeln. Inte ens i slutet på den långa rakan när farten ligger över 200.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN