VW Golf bjuder på GTI-kul – med diesel

Av: 

Benjamin Ekroth

Bilar

Nya GTD ger snål bus- körning för hela slanten

Det duggar tätt mellan Volkswagens modellpremiärer just nu.

Precis som hos koncernsyskonet Audi är det många spännande saker på gång.

Knappt hann ur-ikonen Golf GTI presenteras innan det nu är för en dieselversion – Golf GTD.

Sjätte generationens Golf gjorde debut för ett år sedan, med små förändringar mot föregångaren. När Martin Ström testade GTI:n i våras imponerades han av den lyckade kombinationen av komfort och sport. GTI är en bil som funkar som vardagsbil, men som inte backar när det blir läge för seriös buskörning. Martin fann därför prislappen på 260 000 kronor befogad.

När nu GTD ställs bredvid GTI i bilhallen kostar den exakt lika mycket. GTD har dessutom lånat alla attribut och detaljer från GTI-modellen. Renomésnyltning ropar några GTI-fanatiker. Det rör sig om sportfjädring, tuffare front, fräcka 17-tumsfälgar och – inte minst – den klassiska rutiga klädseln (Som här är blårutig i stället för rödrutig...)

Men jag väljer att inte se det som att GTD åker snålskjuts på GTI.

Däremot åker GTD:n snålskjuts i sig själv. För det är just vad dieseln är – snål. VW uppger 0,53 liter diesel per mil och ett koldioxidutsläpp om 139 gram per kilometer. Och det är inte alls omöjligt. När jag kör bilen är motorn långt ifrån inkörd, men i svensk motorvägsfart drar den inte över 0,55. Jämfört med GTI har dieseln tappat 40 hästkrafter och det tar ytterligare en sekund från noll till hundra – 8,1 sekunder. Men jag lovar, det gör ingen ledsen när man väl sitter bakom ratten.

Sjukt rolig körning

GTD bjuder på fantastiskt rolig bilkörning. Tvålitersmotorn på 170 hästar sätter ordentlig fart på bilen. Motorn är ruggigt stark, redan på låga varv. Det får till följd att bilen har lite svårt att få ner all kraft i marken vid kraftig acceleration.

Precis som i GTI:n är kombinationen av sport och komfort synnerligen lyckad.

Det är sjukt roligt att köra på de små, smala skogsvägarna nere i Småland. Och när det är dags för hemfärd mot Stockholm utmed jättetråkiga E4 visar Golf GTD att det också går att resa långt utan att kroppen säger ifrån. Sportstolarna, med rejält sidostöd, är faktiskt inte så hårda som man kan tro.

De bredare däcken för in lite mer vägljud i kupén, men motorn går tyst på låga varvtal.

Kvalitet och ergonomi behöver väl knappast nämnas vid det här laget, VW:s strama former gör att allt sitter där det ska och som det ska.

Bilen är utrustad med sexväxlad manuell låda, men det går även att välja dubbelkopplingslådan DSG.

Personligen tycker jag att den manuella lådan är ett givet val. När jag körde Scirocco GT med DSG sjönk glädjen bakom ratten rätt ordentligt, trots små paddlar bakom ratten och allt.

Full av busfaktor

För mig är valet enkelt. Betydligt färre stopp på bensinmacken och tillräckligt mycket bus för att då och då kunna svänga av från huvudleden och leka av sig på småvägarna.

Ta en ordentlig funderare innan du väljer din prestanda-Golf.

ANNONS EXTERN LÄNK

Se över dina möjligheter till ett billån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Lendo

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Volkswagen

Biltester

MER OM MIN BIL

Byråkrat i löpartajts

Kompakt mörker

Nya Golf kombi charmar på ett ögonblick

Golf mot Golf i miljöduell

Väcker begär – i snik- version

Nya Subaru Outback kör mot strömmen – igen

Test: XC60 med helt nya svenska motorn

Supersnåla Renault Grand Scenic

Nya V70 generös på allt

Så bra är nya Saaben

Han är världens snålaste förare

TEST: Nya Volvo V40 D4 - världens snålaste i klassen

VW Golf 4motion provkörd – tryggheten själv

Volvo V60 Drive både snål och kul

Två vinnare i två tydliga testgrupper

Två vinnare i två tydliga testgrupper

Nya Mazda 3 provkörd

Tre bilar i miljömatch

Lovande, Toyota!

T4F en nytändning för etanolbilarna

Hybriden Lexus CT200H

Volvo XC60 Drive - så bra är den

Nya Opel Insignia flirtar med Sverige

Tunga sedaner: Audi A6, Saab 9-5, Volvo S80 och BMW 5-serie