5,3 miljoner dieselbilar ska uppdateras

MOTOR

Hotet om ett totalförbud hängde i luften när de tyska biltillverkarna mötte landets folkvalda för att diskutera dieselns framtid.

För att avvärja risken ska bilindustrin nu uppdatera mjukvaran i 5,3 miljoner bilar.

Enligt Volkswagen Sverige påverkas inte den svenska marknaden.

Uppdateringen av motormjukvaran i fem miljoner dieselbilar ska reducera utsläppen av kväveoxid med 25–30 procent.

Åtagandet kommer efter onsdagens "dieseltoppmöte" i Berlin där Tysklands transportminister Alexander Dobrindt (CSU) och miljöminister Barbara Hendricks (SPD) träffade toppchefer på Volkswagen, Audi, BMW, Porsche, Daimler, Opel och Ford, liksom lokalpolitiker och fackliga ledare, för att diskutera det fossila drivmedlets framtid.

Det tyska åtagandet påverkar inte den svenska marknaden, säger Volkswagen Sveriges informationschef, Marcus Thomasfolk till TT. Han vill inte spekulera i om utfallet kan leda till en ny standard för bilar även i Sverige.

Pressade biltillverkare

Snarare än ett utslag av plötslig miljömedvetenhet är biljättarnas erbjudande ett resultat av flera händelser som skakat industrin. Förtroendet har fått sig en rejäl törn efter en rad avgasskandaler där kända bilföretag fuskat med motormjukvaran för att skönmåla utsläppsnivåerna.

Och förra veckan satte en dom i Stuttgart, som bäddade för ett förbud mot dieselbilar, ytterligare skräck i tyska biltillverkare som befarade spridningseffekter till andra städer.

Rabatter för dieselbytare

De 5,3 miljoner bilar industrin nu åtar sig att modernisera inkluderar 2,5 miljoner som Volkswagen redan – sedan företaget för två år sedan erkänt sig skyldigt till utsläppsfusk – lovat att uppdatera.

Enligt transportminister Alexander Dobrindt har bilindustrin också åtagit sig att finansiera ett system med rabatter för konsumenter som vill byta äldre dieselbilar mot nya bränsleeffektivare modeller.

FAKTA

Politiker och industrin möttes

Onsdagens dieseltoppmöte hölls i Berlin. Från regeringens sida fanns Tysklands trafikminister Alexander Dobrindt (CSU) och miljöminister Barbara Hendricks (SPD) representerade. Inbjudna var företrädare för de tyska biltillverkarna och politiker från de delstater där företagen har sin verksamhet: Baden-Württemberg, Bayern, Hessen, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz och Saarland. Dessutom fackrepresentanter och företrädare för olika bransch- och arbetsgivarorganisationer. Miljöorganisationer stod inte på gästlistan. Källa: Der Spiegel

ARTIKELN HANDLAR OM