Skattechock väntar förmånsbilister

MOTOR

Upp till 13 000 kronor om året i skattehöjning. Det blir smällen för 130 000 tjänstebilister när trängselskatten från årsskiftet ska börja förmånsbeskattas.

– Jag räknar med att det blir folkstorm bland förmånsbilisterna i storstäderna, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

Foto: Johnér

Från och 2 januari 2018 ska tjänstebilister förmånsbeskattas för trängselavgiften för resor till och från jobbet, något som fram tills idag varit gratis. Det framgår av regeringens höstbudget som las fram förra veckan.

Totalt rör det sig om uppåt 80 000 förmånsbilister i Stockholm, och 50 000 i Göteborg, enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB. En skattechock, kallar han det.

”Oförskämt”

– Jag tycker att det är oförskämt att komma med det knappt tre månader innan det ska träda i kraft. Det finns inte en chans för företagen att anpassa sig till detta. Hur ska Skatteverket och Transportstyrelsen kunna göra rätt?

Men förslaget presenterades ju redan i mars?

– Det har aldrig tydligt kommunicerats ut. 80 000 förare i Stockholm vet inte om det menar jag. Om man ska lugga någon på tusen kronor i månaden tycker jag att man ska berätta det, säger han.

5 000 kronor för normalpendlare

Enligt Ynnors beräkningar kommer en förmånsbilist i Stockholm som betalar maxbeloppet på 105 kronor per dag i trängselskatt, och dessutom betalar statlig skatt, få en skattehöjning på knappt 13 000 kronor om året. För en ”normalpendlare” som inte betalar statlig skatt rör det sig om drygt 5 000 kronor.

– Det är många barnfamiljer och förare som inte har möjlighet att sätta av tusen kronor i månaden. Jag räknar med att det blir folkstorm bland förmånsbilisterna i storstäderna, när detta går upp för dem, säger Ronny Svensson, som dock inte har några synpunkter på åtgärden som sådan.

– Det är ett politiskt beslut som jag är neutral inför.

”Stor betydelse”

På kort sikt tror han inte att den höjda skatten kommer att påverka intresset för tjänstebil.

– Men på längre sikt kan det få ganska stor betydelse. Kanske folk flyttar eller byter arbetsgivare för att komma närmre sina arbetsplatser, säger Ronny Svensson.

Mattias Goldmann, vd för den gröna tankesmedjan Fores, tycker att det är rimligt att förmånsbilister nu får betala sin trängselskatt.

– Idag betalar övriga landet den här förmånen för framför allt stockholmare. Det är också rimligt att förmånsbilister får en tydligare prissignal om att det lönar sig att låta bilen stå, säger han.

Reseavdrag kan påverka

Han tror liksom Ronny Svensson inte att det kommer att påverka tjänstebilsintresset särskilt mycket på kortare sikt. Men om reseavdraget också ändras, något som regeringen lovat att se över, kan effekterna bli större.

– Ett bättre reseavdrag än idag för de som åker cykel eller kollektivtrafik, i kombination med förändringen av trängselskatt, tror jag kommer att leda till att väsentligt fler väljer bort förmånsbil, och att de som har kvar den oftare låter den stå, säger Mattias Goldmann.

FAKTA

Så påverkas förmånsbilister av trängselskatten

Stockholm

Förmånsvärde – Skattehöjning vid 50% skatt – Skattehöjning vid 30% skatt

  • Maxbelopp, 105 kr per dag: 25 410 kr – 12 705 kr – 7 623 kr

  • Normalpendlare, 70 kr per dag: 16 940 kr – 8 470 kr – 5 082 kr

  • Lågtrafikspendlare: 30 kr per dag: 7 260 kr – 3 630 kr – 2 170 kr

Göteborg

Förmånsvärde – Skattehöjning vid 50% skatt – Skattehöjning vid 30% skatt

  • Maxbelopp, 60 kr per dag: 14 520 kr – 7 260 kr – 4 356 kr

  • Normalpendlare, 30 kr per dag: 7 260 kr – 3 630 kr – 2 178 kr

  • Lågtrafikspendlare: 18 kr per dag: 4 356 kr – 2 178 kr – 1 307 kr

Uträkningen baseras på 22 dagars pendling per månad, elva månader per år.

Källa: Tjänstebilsfakta.se