Priset: 3,2 miljarder

Av: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Så mycket kräver GM för att låta Saab leva vidare

Höga krav Ed Whitacre, ordförande i General Motors, vill inte träffa den svenska regerings delegationen för att prata om SAAB:s framtid, som nu ser allt annat än lovande ut.
Foto: Foto: AP
Höga krav Ed Whitacre, ordförande i General Motors, vill inte träffa den svenska regerings delegationen för att prata om SAAB:s framtid, som nu ser allt annat än lovande ut.

DETROIT. Ed Whitacre har president Obamas uppdrag att få ordning på General Motors.

Han en av Amerikas mäktigaste män – och inte främmande för utpressning:

För 3,2 miljarder kronor är han beredd att låta Saab leva.

Jöran Hägglund.

Statssekreterare Jöran Hägglund fick inte träffa Ed Whitacre i går. De var under samma tak, på bilsalongen i Detroit, men något möte blev aldrig av.

Hägglund och den svenska regeringsdelegationen fick i stället träffa GM-folk på betydligt lägre nivå och utan att några framsteg gjordes.

– Vi har en bra dialog med GM men jag kan inte säga vad vi pratar om i detalj, sa Jöran Hägglund.

Inga åtgärder

Nej, vad ska det vara för detaljer? Regeringen sa redan för ett år sen att Sverige inte behöver någon bilindustri. Sverige är troligen det enda land i världen, i varje fall i Europa, som inte gått in aktivt med stödåtgärder.

I USA har kongressen pumpat in 120 miljarder dollar i bilindustrin sedan krisen tog fart för drygt ett år sedan. 850 miljarder kronor. För att konkurs och nerläggning skulle bli ännu dyrare – för skattebetalarna. Bilnationer i Europa har stöttat sin industri på liknande sätt.

Jag frågade Jöran Hägglund om han sockrat sitt bud till GM. Om regeringen lagt till någonting för att försöka rädda Saab.

– Nej, det har inte varit aktuellt, svarade Hägglund.

”Behöver uthållighet”

Den svenska regeringen har lovat Saab garantier för ett lån från Europeiska investeringsbanken, om man hittar en bra köpare. Men än så länge har bilindustrin inte fått ett öre. Varken Volvo, Saab eller de underleverantörer som också går på knäna.

De enda som tycks ha intresse av den svenska bilindustrin är kinesiska staten som ser till att en kinesisk tillverkare köper Volvo och ett gäng entusiaster och några skojare som vill ta över Saab. En del med uppriktigt uppsåt att verkligen rädda Saab, andra som sannolikt räknar med att stycka Saab och försvinna med pengarna. Men gemensamt är att de inte tycks ha pengar att driva Saab vidare.

– Det viktiga är att köparen har ekonomisk uthållighet, säger Jöran Hägglund.

Tiden rinner ut

General Motors säger samma sak.

– Köparen måste visa att han kan driva Saab vidare. Och hittills har vi inte sett några sådana bud, säger Bob Lutz, GM-chef med ansvar för modellprogrammet.

Holländska Spyker har lämnat in ett nytt, bättre bud till GM. Men får fortfarande fortfarande kalla handen:

– Vi har inte sett något bud som är bättre för oss än nerläggning, säger Bob Lutz.

– Och nu rinner tiden ut. Vi kan inte dra ut på den här historien i evigheter. Det blir för plågsamt för alla parter.

Nytt bud

Jöran Hägglund vill inte kommentera det nya budet från Spyker.

– Men det finns fortfarande en chans att det blir ett positivt besked, säger Jöran Hägglund.

– Ja, får vi 450 miljoner dollar (drygt 3,2 miljarder kronor) är saken i ett annat läge, säger Ed Whitacre till TT.

Varken regeringen eller General Motors vill göra eftergifter. Trollhättan får betala priset.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN