Stor & Saabisk

Av: 

Robert Collin

Martin Ström

Bilar

Stort intresse när nya 9-5 premiärvisades

Frankfurt Den är slank, stilig, stor – och saabisk.

I går avtäcktes nya Saab 9-5 inför hundratals journalister på bilsalongen i Frankfurt.

Det var pompa och ståt kring Saab när bilsalongen öppnade i går.

Saab-chefen Jan-Åke Jonsson pratade om framtiden och Christian Koenigsegg fyllde i.

– Saab 9-5 är en viktig bil för Saab, för det dröjer innan nästa nya modell är klar. Vi räknar med att bygga 40 000–50 000 9-5 om året och Saab går med vinst om två och ett halvt år, säger han.

Inför en mindre grupp svenska journalister berättade Koenigsegg att han blev uppringd av Beijing Automotive för två veckor sedan.

– De ville gå in med pengarna vi saknade. Och genom Beijing får vi en chans att bygga bilar i Kina.

Nära bakhjulsdrift

Det tog tolv år för Saab att utveckla ersättaren till 9-5. Det är fem år för lång tid. Anledningen är att General Motors hela tiden hade nya idéer om hur bilen skulle byggas.

En gång tyckte Detroit att den skulle bli bakhjulsdriven, och baseras på den australiensiska muskelbilen Holden. En annan att den skulle vara en utveckling av gamla 9-5. En tredje gång skulle bilen utvecklas tillsammans med Alfa Romeo.

Komfortabelt

Till slut blev grunden en helt ny bottenplatta från General Motors. Och den är riktigt bra. Aftonbladet har redan provkört och allting stämmer, köregenskaper och komfort är i toppklass.

Det tråkiga är att bensin/ etanolmotorerna är gamla och törstiga och att baksätet är trångt.

Bilen är jättestor, 508 cm lång, men baksätet är litet. Hur kunde det bli så?

ANNONS EXTERN LÄNK

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline här

Dackonline SE

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Saab

Koenigsegg

General Motors

MER OM MIN BIL

De slåss om Saab

Jag tror fortfarande inte på Saabs undergång

Såpan om SAAB – en Peking-anka

”Vi är här för att prata om 9-4X, inte om framtiden”

Första Kina- Saabarna klara

”Affär med Spyker – annars nedläggning”

”Dumpa 9-5 så hittar ni en köpare”

Så sänkte General Motors svenska Saab

”Hawtai – en skänk från ovan”

En bil till och de hade gjort vinst

Saab får motorer från BMW

Volvo och Saab gör cabriolet tillsammans?

Nu har Mr Saab nått vägens slut

Priset: 3,2 miljarder

Trollhättan lever på hoppet

Nya regler gynnar Volvo i Kina - det vill Audi stoppa

Saab blir eldriven i kinesisk tappning

Saablar, vilka eleganta former

Saabs framtid ligger i Vladimir Antonovs händer

Volvos nya lyxjätte

”Våra advokater har jobbat hela helgen”

”Nu har alla en elbil”

Hemligheten bakom Koenigsegg berättad

Saabs klassiska modeller