Ssschhh...

avKerstin Nilsson

Tysta Tesla är världens snabbaste elbil

1 av 3 | Foto: eleganten Tokdyr, trång och vrålsnabb. Men inget yl från en hårdtrimmad V8. Amerikanska sportbilen Tesla drivs av el och är ljudlös. Ett miljövänligt koncept som fått amerikanska superkändisar som George Clooney och Matt Damon att skriva på köpekontrakt.

Fräck, snabb – och miljövänlig.

Men knappast bekväm och långtifrån billig.

Aftonbladet har provkört världens snabbaste elbil.

Från 0 till 100 på knappt 4 sekunder – för den som törs.

Och har en miljon.

Vi glider fram, platt mot asfalten – utan ett ljud. Det är behagligt – snällt och häftigt, på samma gång.

Tesla Roadster, världens snabbaste elbil i produktion, är det trendigaste man kan ha just nu.

I Hollywood står kändisarna i kö för att få ratta framtidens fartvidunder. Leonardo DiCaprio har köpt en. Matt Damon och George Clooney likaså.

Amerikanska Tesla Roadster är det senaste på elbilsfronten. Den ser ut som en sportbil, har samma kraft som en sportbil – men utan avgaser och ljud.

0–100 km/tim går på 3,9 sekunder. Till skillnad från vanliga sportbilar, där motorn måste komma upp i varv först, har du maxkraft från start, 380 Newtonmeter, samma som i en Porsche 911 Carrera.

Tre svenskar har redan köpt en.

I går fick jag prova.

Batteriet räcker 39 mil

Men några hisnande farter blev det inte. När det väl var min tur att kravla mig in bakom ratten – hur bär man sig åt egentligen? – var batteriet nästan slut.

Ändå räcker Teslan längre än de flesta elbilar. Med fulladdat batteri ska du kunna köra 392 kilometer.

– Och vi har kört nästan 400, säger Esben Pedersen, Teslas representant i Skandinavien.

Han är märkbart nervös att batteriet ska ta slut. Då blir det stopp. Och bogsering till närmaste eluttag.

Batteriet består av 6 831 små mobilbatterier och väger 450 kilo.

Under tankluckan sitter kontakten. Det är bara att stoppa in mobilladdaren och ansluta.

I ett vanligt eluttag på 220 volt och 10 ampere tar det 10, 12 timmar att ladda. I ett industriuttag med 70 ampere räcker det med 3,5 timmar.

När jag har fått ordning på bromsen och gasen är det bara att lägga den knubbiga ”växelspaken” i drive, släppa broms-en och trycka ned gasen.

– Tänk på att cyklister och gångtrafikanter inte hör när vi kommer, säger Esben.

Jag sitter som gjuten i det skålade skinnsätet och en känsla av lyx infinner sig direkt.

Om det bara inte vore så trångt. Två personer i bilen är en för mycket.

Våra axlar skaver mot varandra och handväskan får inte plats här inne, inte en chans. Inget annat heller. Möjligen i bagaget, som rymmer ungefär en golfbag.

Tesla Roadster är ingen familjebil. Det är en leksak, om än miljövänlig.

”Fantastisk acceleration”

– Jag kan tänka mig den som andrabil, säger Jonas Berg, en av männen bakom Mackmyra Whisky.

Det är hans fel att batteriet är slut. Han har länge funderat på att köpa en Tesla och nu har han provkört.

– Det känns som en riktig bil och accelerationen är fantastisk. Men någon vinterbil är det ju inte, säger han.

Och med fru och två barn därhemma får han nog lov att behålla sin Volvo V 70, oavsett.

Själv kommer jag ratta min röda 240 några år till.

Men drömma kan man ju.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Tesla

Elbilar