Experter varnar: Mobiler bakom allvarliga olyckor

1 av 4 | Foto: FOTO: Tobias Marbenius
En singelolycka. OBS. Olyckan har inget koppling till artikeln.

avErik Gustafsson

MOTOR

På ett år har bara 82 förare dömts att ha använt mobilen under körning.

Samtidigt ökar olyckorna – nu varnar experterna om mobilanvändningen.

Varje dag sker trafikolyckor som beror på felaktigt mobilanvändande, varnar polisen.

En mobiltelefon är orsak till var fjärde trafikolycka i USA, enligt statistik från amerikanska organisationen National Safety Council som Motormännen tagit del av. I Sverige finns ingen officiell statistik om problemet – men experter ser en tydlig ökning av olyckor som de tror beror på mobiltelefoner.

"Kan inte se något rent statistiskt"

– Förare som använder telefonen bakom ratten utsätter både andra människors liv för fara och sig själv för onödigt stora risker. Ouppmärksamhet kan ge stora konsekvenser, säger Monica Green, ordförande i NTF som också kan se en tydlig ökning av antalet singelolyckor. Något som många menar beror till stor del på mobiltelefoner.

– Vi kan inte se något rent statistiskt, men det sker många olyckor där föraren distraherats och där det förmodligen beror på ökad användning av mobiltelefonen.

Läs mer: Polisen tycker lagen är svårövervakad

Polis och försäkringsbolag ser samband

Även polisen ser ett samband med uppmärksamhet och många olyckor, trots lagen som infördes förra året.

– Tyvärr har vi inte sett att problemet har minskat. Varje dag sker trafikolyckor som beror på felaktigt mobilanvändande. Några sekunders ouppmärksamhet kan få svåra konsekvenser, säger Bengt Svensson, kommissarie och trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.

Problemet med ökat antalet olyckor märks också hos försäkringsbolagen och Christer Johansson vid Dalarnas Försäkringsbolag menar att framför allt distraktionsolyckorna ökat.

– Om människor visste hur farligt det är att pyssla med annat när vi kör bil skulle vi inte göra det, säger Christer.

"Väldigt olyckligt"

Monica Green på NTF håller med och menar att de måste jobba opinionsmässigt och därigenom förändra förares attityd. Organisationen välkomnade lagstiftningen för ett år sedan men för att få förare att inse vilka risker de utsätter både sig själva och sina medtrafikanter för.

– Det är väldigt olyckligt att förare gör annat när de kör bil. Men det gäller inte bara telefoner, att knappa på en gps är lika illa som att skicka sms.