För snabba EU-moppar kan stoppas

MOTOR

Två av tre går fortare än lagliga 45 km/t – direkt från affären

Foto: EU moppar som går snabbare än lagliga 45 km/t har hittills kommit undan på grund av en lucka i lagen. Får NTF som den vill blir det stopp.

Utan att vara trimmade går två av tre EU-mopeder fortare än tillåtna 45 kilometer i timmen. 15 procent gör mer än 60 direkt från affären.

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill sätta stopp för det både i Sverige och inom EU.

Enligt NTF är det en lucka i lagstiftningen som gör att fortkörningen inte är olaglig. EU-mopedernas maxgräns på 45 kilometer i timmen är en så kallad "konstruktiv hastighetsgräns" och om mopeden går fortare utan att vara trimmad så är det enligt en dom i Högsta domstolen att betrakta som slitage.

Går fortare än 50 km/t

NTF har frågat 2 000 ungdomar i 15 län hur fort deras mopeder går och en majoritet gör 50 kilometer i timmen eller mer. 15 procent går snabbare än 60 kilometer i timmen på full gas utan att vara trimmade.

– Alla EU-länder ska följa regelsystemet, men nästan ingen gör det, inte ens Sverige. Problemet är att tillverkarna och importörerna får en moped som går i max 45 kilometer i timmen godkänd. Men mopederna som de sedan säljer går fortare, säger NTF:s vd Jan Sandberg.

Vill ha samma lag i hela EU

Jan Sandberg vill nu att Transportstyrelsen ser till att reglerna följs och NTF har också informerat de europeiska trafiksäkerhetsorganisationerna med förhoppningen att de ska trycka på EU-kommissionen.

Det finns inga studier som klart visar hur många mopedister som dödas eller skadas varje år i Sverige på grund av de höga hastigheterna.

– NTF:s trafiksäkerhetschef bedömer att om vi fick bort alla trimmade mopeder så skulle vi spara fyra–fem liv årligen. Om vi kan sänka hastigheten på de mopeder vi pratar om här så kan det handla om ett–fem liv, säger Jan Sandberg.

Trimmade moppar gör 80 km/t

I NTF:s undersökning uppgav nära 40 procent av ungdomarna att de hade trimmade mopeder som gick i över 80 kilometer i timmen.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar