Bästa klippet

MOTOR

gör du fortfarande i Danmark men i höst stiger priserna

1 av 2

I sommar kan det vara sista chansen att fynda ny bil i Danmark.

Priserna är på väg uppåt – samtidigt som de har pressats ner i Sverige.

Men än kan du spara tiotusentals kronor genom att ta en tur över sundet.

EU-kommissionen trycker på hos biltillverkarna och kräver prisutjämning. Flera märken i Danmark har också redan höjt priserna, men det finns fortfarande stora prisfördelar även om utbudet minskat något.

Det visar Aftonbladets genomgång av de senaste danska bilpriserna.

Vi har pratat med handlare, besökt de olika märkenas hemsidor och kollat bilannonser i danska tidningar.

Många fyndchanser

Och vi gjorde några rejäla fynd. Vad sägs om en en Hyundai Sonata 2.0 som är över 50 000 kronor billigare än motsvarande svenska bil? Även sportmodellen Hyundai Coupé är ett klipp för fyndsökare, mer än 45 000 kronor lägre pris i Danmark än i Sverige.

Här är några fler modeller där man kan spara fina pengar i sommar:

l Mazda 626 2.0: 43 883 kronor.

l Volvo S60 2.4 D: 42 116 kronor.

l Toyota Avensis 1,8 Linea, 5-dörr: 37 993 kronor.

l Nya Opel Vectra: 37 436 kronor.

l Ford Mondeo 1.8 Ambiente, 5-d: ”vinst” 35 150 kronor.

l Renault Laguna 1,8, 5-d: 34 651 kronor.

l Fiat Stilo 1.9 JTD: 32 698 kronor.

Vi har även tittat på priserna hos svenska näthandlare som förmedlar bilar från Danmark. Hos autoo.se hittade vi till exempel en Toyota RAV4 ”WideBoy” som var 32 000 kronor billigare.

Kolla utrustningen

Det bör påpekas att det ibland kan vara svårt att jämföra modell mot modell, eftersom danska bilar ofta har annan utrustning än de svenska. Det är därför viktigt att den som importerar bil från Danmark verkligen förvissar sig om att han jämför mot ”rätt” bil.

Danmark är det EU-land som det är billigast att importera bilar från. Det beror på de höga danska bilskatterna, över 180 procent. För att över huvud taget få sälja några nya bilar tvingas handlarna sänka nettopriserna oerhört mycket. Det gynnar oss svenskar som kan köpa skattefritt – och betala momsen (25 procent) i Sverige.

Dyr förmedlare

Mest pengar sparar man om man själv åker till Danmark och köper sin bil.

Vill man inte det utan låter ett svenskt förmedlingsföretag sköta köpet får man vara beredd att betala en förmedlingsavgift, vanligen fem till sex procent (se artikel här bredvid).

Men det gäller att passa på, snart kan det vara slutfyndat i Danmark.

Det har förekommit rådslag mellan de danska generalagenterna och deras återförsäljare, för att stoppa parallellimporten.

Kan bli billigare i Sverige

Chockhöjningar på 10–25 procent aviseras till början av hösten, några importörer höjer redan från och med juliproduktionen.

Då kommer priserna att jämnas ut rejält mellan Danmark och Sverige.

Eftersom de svenska handlarna har betydligt större vinst per bil, kan resultatet faktiskt bli att bilarna blir billigare att köpa i Sverige än i Danmark.

Sven-Anders Eriksson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar