Nya trenden förvirrar – Reglerna oklara

MOTOR

Krascher, bilkapningar och flygkrascher. Världens nya ögon sitter på vindrutorna i bilar – som filmar allt.

Nu kommer trenden till Sverige – men reglerna är oklara.

– Vi vet inte vad som gäller, säger Datainspektionen till SVT.

Internet svämmar över av filmer med krascher från all världens hörn, inspelade genom en så kallad ”dashcam,” – en kamera monterad på instrumentpanelen som filmar färden. Senast i raden av filmer är den som fångar en av Polens två McLaren 650S krascha på motorvägen söder om Warszawa. Genom kameran kan vi både se och höra hur tremiljonersbilen får sladd vid ett gaspådrag och krascha in i vägräcket.

”Krävs tillstånd”

I Ryssland används kamerorna som bevis vid trafikolyckor och många försäkringsbolag ger rabatt på försäkringen. Fenomenet tog fart i januari 2012 med den här filmen, som nu har nästan fem miljoner visningar på Youtube.

Men vad som gäller i Sverige är högst oklart – och myndigheterna skakar på huvudet. Till SVT berättar Datainspektionens jurist Martin Hemberg att man i dagsläget inte vet vad som gäller, i stället inväntar man rättpraxis i frågan.

Enligt tidningen Transport krävs tillstånd från Länsstyrelsen för att ha en framåtriktad kamera i bilen, men nyligen avslog Länsstyrelsen i Skåne just en sådan ansökan från en person. Det ärendet är nu överklagat, rapporterar SVT.

Används i Sverige

Trots det oklara rättsläget har flera svenska försäkringsbolag redan använts sig av bilkameror vid utredningar av trafikolyckor.

– Kunder har skickat in filmer som visat hur en olycka gått till. Filmen skapar en bättre bild av det inträffade, mer än bara parternas redogörelse, säger Peter Sandberg, enhetschef på Länsförsäkringar till SVT.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motor

Bilar