Sensationellt säker Honda

Bilar

Elektroniken tar över om det går åt pipan

Honda CBR600RR har fått tillägg med elektroniskt styrda bromsar som ger bättre grepp och stabilitet åt cykeln.
Honda CBR600RR har fått tillägg med elektroniskt styrda bromsar som ger bättre grepp och stabilitet åt cykeln.

Michael Neeves har varit på Losail-banan i Qatar, där han provkört världens första elektroniskt styrda ABS-superbike: 2009 Honda CBR600RR.

Det är en hel del snack om de nya elektroniskt styrda kombibromsarna med ABS hos nya CBR600RR, och det med rätta. För precis som hos nya Honda CBR1000RR Fireblade, är det första gången en supersportmotorcykel försetts med ett sådant smart och revolutionerande bromssystem.

Vad du framförallt kommer att märka är den extra stabilitet C-ABS ger dig med hjälp av lite bakbroms, även när du endast använder den främre bromsen. För dig som är van vid att motorcykeln dyker vid kraftig inbromsning (då endast frambromsen används) är cykeln flackare och mer stabil i kurvorna, vilket känns lite udda till en början.

Vid normal bromsning fungerar bromsarna i stort sett som de gör på en vanlig cykel, men även om du bara använder den främre bromsen, ser C-ABS till att bakbromsen hjälper till att minska farten också, som effektivt ser till att motorcykelns bakdel håller sig på backen, vilket ger ökad stabilitet.

Datorn tar över i nödsituation

I en nödsituation, när du bromsar hårt och snabbt, tar datorn över och systemet blir ”brake-by-wire”. Det betyder alltså att det nu inte finns någon fysisk direktkoppling mellan bromsarna och bromsreglagen, och CBR:ns datorenhet (ECU) styr med hjälp av en elektronisk ventil hur mycket bromstryck som ska portioneras ut till bromsoken fram respektive bak.

På en väg som erbjuder bra grepp är det i stort sett omöjligt att bromsa omkull om motorcykeln är upprätt, även om du kör av den. Du kan däremot fortfarande tappa fronten i kurvorna om du bromsar för hårt och överbelastar framdäcket, precis som hos en vanlig motorcykel.

Smidig och stabil

Modifieringarna hos årets CBR600RR märks framförallt på landsväg, där den påstådda ökningen av vrid mellan 6-10 000 varv/min lär göra den redan flexibla motorn ännu bättre. Den är fortfarande samma lättkörda, välpolerade, smidiga och CBR600RR.

Den är snabb, sexig och otroligt lättkörd. C-ABS-versionen gör den redan fantastiska CBR ännu mer stabil och kan komma att rädda ditt skinn om det oförutsedda skulle inträffa.

Start

Michael Neeves

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Motorcyklar

MER OM MIN BIL

Honda CBR600F gör comeback

Smidig lättviktare som inte gör bort sig

Suzukis säkra bus

Smidig allroundhoj

Glidare på japanskt vis

Superguide: Alla heta hojar 2013

Vårens hetaste motorcyklar

Världens första el-Harley är euforisk glädje

Så köper du begagnad MC

Rolig reskamrat från KTM

Årets alla nyheter – 168 sköna bågar

Katt med mäktigt klös

Stopp – men ändå bra framkomlighet

Besten från Triumph har fått längre gaddar

En båge med klös

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2018

Banans banditer

Både kraft och karisma

Iskallt uppdrag

Porsche Turbo uppdaterad

Mercedes E-klass mot Saab 9-5

Renault Mégane RS - ett vitaminpiller

Sommardäckstest: Bästa däcken 2020

Robert Collin testar Ferrari