Engelsk klassiker i svensk tappning

MOTOR

Läsar-special: Kent fick sin Morris Minor Van efter telefonföljetongen

1 av 5
EFTER Kents Morris Minor Van glänser i solen.

Sverige är ett bilbyggarland – det visar inte minst alla bilder på hemmabyggen som ni läsare skickat in.

I dag visar vi tre av era bilar. Först ut är Kent Lindbergs läckra Morris Minor Van från 1967.

På 1950- och 60-talet var Morris Minors skåpversion en lika uppskattad arbetshäst i England som Volvos Duett var i Sverige. De har också varit lika populära att bygga om.

Tack vare ett lyckligt förhållande till en vanlig Minor så fastnade Kent Lindberg från Knåda i Hälsingland i Morristräsket. Alla som någon gång har fastnat i ett bilträsk vet hur svårt det är att komma ur sitt beroende.

Suget efter häftigare modeller bara ökar och förr eller senare trillar man dit – förblindad av köpbegär. För Kents del var det en Morris Minor Van med plåtskåp som fick honom att handla bortom allt vett och förnuft. Bilen ägdes av en kille i Insjön.

60 bilar i Insjön

– Jag tror att han hade 60 bilar stående runt om i Insjön. Men han hade svårt att bestämma sej för om han skulle sälja eller inte. Jag satte därför igång med en telefonföljetong. Efter tre veckor med två samtal per dag tröttnade han slutligen och på fars dag 1995 vinkade han adjö till sin älskade bil.

Plåten visade sig vara i ett fruktansvärt dåligt skick. Ramen och hytten var så rostiga att Kent tvingades reparera vissa delar innan de kunde säras åt.

Bilen var alltså så pass dålig att den borde ha skrotats, men det insåg inte Kent förrän halva jobbet var gjort – och då fanns det ju ingen återvändo. Men nu när allt är klart tycker Kent att det var värt alla timmarna i garaget.

– Den nordiska märkesklubben är en fantastiskt rolig samling människor. Vi träffas en gång per år, men det känns som om det var i går. Alla typer av Minor accepteras. Allt från extremt ombyggda till prydliga bilar i originalskick.

Eftersom Kents förra Minor var en strikt originalbil har han byggt om denna ganska rejält. Motorn kommer från en Ford Capri och växellådan från en Ford Sierra. Det var i början av år 2000 som bilen rullade ut ur garaget för första gången. Fem månader tidigare hade polarna anmält ekipaget till en utställning i Östersund och Kent fick jobba hårt för att bli klar i tid. Trots tidspressen blev resultatet mycket lyckat!

Bosse Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar