Landslagsstjärnorna diggar coola bilar

MOTOR

Bilbranchen satsar miljarder på att synas med stjärnorna

1 av 13 | Foto: Zlatan är inte bara en lirare på planen – även på vägen syns han. Här är hans Ferrari F430 Spyder och i garaget finns en Porsche Cayenne Turbo.

ZÜRICH–GÖTZIS

När Ronaldo gifte sig förra året sa han ja två gånger.

Först till Audi.

Sedan till den kärlek som aldrig rostar.

Bilindustrin plöjer ner miljardbelopp för att synas med de största VM-stjärnorna.

När superbrassen Ronaldo och den brasilianska tv-presentatören Daniella Cicarelli växlade ringar i ett slott i Chantilly norr om Paris var det ett bröllop som skiljde sig de flesta andra.

Det var nämligen sponsrat.

Audi körde inte bara dit brudparet i en silverfärgad, specialbyggd A8. Företaget ställde upp med chaufförer och ytterligare 62 bilar av samma modell för att de 250 gästerna skulle kunna ta sig från och till hotellet.

Vad företaget tjänade på det?

Miljarder i form av kostnadsfri publicitet. Tv-stationer och tidningar världen över har i bild och text berättat hur målmaskinen skred till altaret i just den bilen. Så när han till slut kysste sin Daniella slickade sig marknadsförarna runt sina egna munnar. Gratis är gott, och det gäller inte minst reklam. Ingen blev gladare än ledningen för Bentley när det visade sig att David Beckham på sin VM-fest auktionerat ut en av sina lyxbilar för att dra in pengar till välgörenhet.

Sponsras av Audi

Att det blev just Audi för Ronaldo var ingen tillfällighet. Företaget förser sedan 2003 spelarna i Real Madrid med bilar, samarbetar med Manchester United och Bayern München och sponsrar åtskilliga enskilda spelare. Svenska VM-resenären Johan Elmander, till vardags proffs i danska Bröndby, är en av de utvalda.

– Jag kör en Audi A3 Quatro. Jag har tur och är sponsrad av Audi Danmark, berättar Elmander för Aftonbladet Bil.

Är bilintresset stort inom landslaget?

– Ser vi en snygg bil snackar vi om den. Många är nog intresserade. Alla grabbar vill väl ha coola sportbilar. Det är naturligt.

Din drömbil?

– En Ferrari. Röd, självklart.

Men precis som det finns regler finns det undantag.

Kim har ingen bil

Kim Källström, som efter VM lämnar svenskklubben Rennes för Lyon, är ett av dem.

– Någon skrev att jag kör BMW X5, men den personen borde skaffa linser. Jag har aldrig ägt en X5 i hela mitt liv. Jag har ingen bil. Jag har en cykel – och ”Isak”. Det kommer man långt med, säger han och skrattar.

Så Andreas Isaksson kör bra?

– Lugnt, i alla fall. Han tar tid på sig. Nej då, han har inte haft körkort så länge, men kör riktigt bra. Det är inte helt lätt att köra i Frankrike. Jag är allmänt intresserad och inte med i ”bilgruppen”.

Cykelgruppen, då?

– Ja, där är jag ensam. Men min cykel är jäkligt fin. Den är blå, riktigt bra, riktigt snygg.

Audi är inte det enda märket som förknippas med fotboll. Michael Owen sponsras av Jaguar. Cristiano Ronaldo, Portugals kelgris, gör reklam för Suzuki, men glider helst fram i sin röda Ferrari. Fifa, det internationella fotbollförbundet, samarbetar med Hyundai, som kommer att exponeras flitigt under VM. Den koreanska biljätten bidrar till VM med de 32 lagbussarna och 1 000 personbilar. Svenska fotbollförbundet tecknade tidigare i år ett kontrakt med Nissan, vilket innebär att företaget ska förse landslaget och dess ledare med bilar i samband med mästerskapen. Opel sponsrade tidigare Bayern München. I dag är märket förknippat med AC Milan, och har blivit en del av den klassiska matchtröjan. I Wolfsburg heter hemmaarenan Volkswagen Arena. I Sverige samarbetar IFK Göteborg och Volvo.

Att sponsra klubblag blir vanligare och vanligare. I K-League, den sydkoreanska ligan, har det gått så långt att det numera spelas bilmärkesderbyn mellan Chonbuk Hyundai Motors från Jeonju och Ulsan Hyundai Horang-i.

– Jag har ett leasingkontrakt via klubben och kör en Passat combi. I Holland är det oerhört vanligt, berättar Heerenveen-backen Petter Hansson.

Vad skulle du helst vilja köra, då?

– Jag gillar BMW och är någorlunda bilintresserad, även om jag inte kan påstå att jag är en expert. Jag har haft en Saab 9-3, en häftig gammal ”Bubbla” som rostade ihop, en Nissa Primera och en BMW, som jag sålde.

Bil efter lön

Precis som inom alla andra yrkesgrupper är valet av bil inkomstrelaterat. Nuts Magazine gjorde nyligen en undersökning om spelarna i Premier Leauge och deras bilar. För andra året i rad är BMW X5 den vanligaste bilen på parkeringarna vid träningsanläggningarna.

Vilken klubb som har de snabbaste och dyraste bilarna?

Just det, Chelsea.

Den genomsnittliga topphastigheten stannade vid 307 kilometer i timmen, snittpriset på 1,4 miljoner kronor. Uppgifterna förvånar inte de svenska VM-spelarna.

Statuspryl i England

– Det var väl lite rikare spelare jag spelade med i Holland, i Feyenoord. Då blev det mer bilsnack än i Bröndby och Djurgården, säger Johan Elmander.

– Det är klart. Eftersom det skiljer i lönekuverten är det olika förutsättningar. I England var det lite av en statusgrej. Där stod det mycket fina bilar på parkeringen. Det fanns lite av varje, Bentley, Hummer och de senaste mercorna, säger Niclas Alexandersson.

Snart börjar VM.

Då gäller det att trycka gasen i botten, både för spelare och bilbranschen.

Stefan Holm

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar