Billigare att laga bilen

MOTOR

Det kan bli billigare att reparera bilen.

Kanske så mycket som 10–15 procent.

Detta sedan Europakommissionen på torsdagen ändrat regelverket för hur biltillverkarna kan styra kundernas verkstadsval.

Konkurrensen på marknaden ska öka och, förhoppningsvis, glädja kunderna i form av måttligare räkningar.

– En fri verkstad behöver inte ha marmor på golvet och ta ut 1 500 kronor i timmen, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, sarkastiskt.

Slipper märkesverkstad

Nu kan, enligt kommissionen, kunderna inte längre tvingas stanna kvar hos märkesverkstäderna bara för att inte riskera att nybilsgarantin påverkas. Kraven är att arbetena ska vara fackmässigt gjorda och att de delar som använts är likvärdiga eller bättre än de som används som original.

Det öppnar för andra leverantörer av reservdelar än tillverkarna själva.

– Där är nog inte prisskillnaden för kunden så stor. Kanske 5–7 procent, tror Liljenberg.

Billigare reparationer

Reparationskostnaderna däremot bör kunna dala, tycker han. Säkert 10–15 procent, kanske ända upp till 20 procent.

Fria verkstäder ska inte kunna hindras från att ta del av tillverkarnas tekniska information eller tekniska delar. Det ska heller inte gå att villkora en garanti med att allt underhåll från oljebyte och uppåt måste ske på en märkesverkstad.

De nya reglerna träder i kraft 1 juni. Normalt brukar man räkna att 40 procent av kostnaderna för en bil gäller reparationer och underhåll.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar