Heta el-hojar från KTM

Av: 

Johan Ahlberg/Fastbikes.se

Bilar

Supermoto och enduro/cross först ut

Imorgon kommer den österrikiska motorcykeltillverkaren KTM presentera två prototyper av deras kommande elmotorcyklar, en supermoto och en enduro/motocross på motorcykelmässan i Tokyo.

Modellerna som går under samlingsnamnet Freeride är nära på klara för serieproducering. Enligt uppgift direkt från huvudkontoret i Mattighofen kommer modellerna att lanseras på marknaden under 2011.

KTM uppger att motoreffekten ligger på 10 hästkrafter konstant, med en toppeffekt på 30 hästar. Vridmomentet uppges vara 45 Newtonmeter från 500 varv.

– Tester med den första prototypen avslöjar redan den stora potentialen, förklarar Harald Plöckinger, ansvarig för utveckling och produktion hos KTMs motorcykelavdelning.

Lättare än ”vanlig” enduro

Rykten har gjort gällande att ramen skulle komma att vara av aluminium. Så är inte fallet då bilderna och de tekniska uppgifterna visar en ram av stålrör. Enligt KTM väger motorcykeln omkring 90 kg inklusive batteri, vilket är tio kg lättare än motsvarande enduromaskin med förbränningsmotor och fulltankad bensintank.

Klarar 45 hård körning

Batteriet på 2,5 kWh har en laddningstid på 1,5 timmar, och KTM uppger att det ska räcka till cirka 45 minuters hårdkörning på crossbana. Batteriet ska även vara lekande enkelt att byta.

KTM har patenterat en särskild koppling som lär tåla smuts och vatten - det bör också stå pall för att spolas med högtryckstvätt, samtidigt ska byten av batteriet ske snabbt och smidigt. Dessutom cirkulerar uppgifter om att KTM kommer att erbjuda leasing av batterierna.

Nya målgrupper

– Med avgasfria motorcyklar ser vi en stor möjlighet att göra offroadsporten tillgänglig för en bredare och helt ny målgrupp på medellång och lång sikt genom att ge dem tillgång till en helt ny sport-trend. KTM:s elmotorcyklar kommer att möjliggöra körning på fler områden, även tättbefolkade områden, utan att komma i konflikt med gällande restriktioner, säger Harald Plöckinger.

KTM har låtit meddela att priset kommer att hamna på strax under 10 000 euro.

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

LÄS VIDARE

Så länge håller batterierna i elbilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Motorcyklar

Motocross

MER OM MIN BIL

Så länge håller batterierna i elbilar

Robert: Jag har världens lägsta snittförbrukning

TEST: Elbilen som är sämst i vinterkyla

Sora ny kanadensisk stjärna på elhojshimlen

GUIDE: Bästa begagnade elbilarna – betyg

Test: Så bra är Volvos ”folkladdhybrid” XC40

El-motorcyklarna Zero S och DS, ett rent nöje!

Bästa begagnade elbilarna – experternas bästa köp

BMW-chefen avslöjar: Bygger super-cabben

Teslan som gått 73 000 mil – så gick det till

Plug-in-hybriden har samma höga säkerhet

Tar sig an utmaningarna kring säkerhet hos elbilar

Auto Motor & Sport testade C30 Electric

Vanligaste felen på elbilar enligt mekanikerna

Bästa begagnade laddhybriden

Biltest: BMW 330e laddhybrid

TEST: Renaults nya laddhybrider

Collin: Hybrider är en dubbel bluff

Polen utmanar med elbilen ”Varsovia”

Laddat för succé

Unika siffror: Så länge håller batterierna

Laddhybrid-test: Nya Volkswagen Tiguan

Mercedes lilla sportis smygplåtad

TEST: Polestar 1 – en enorm glädje