En lyxcab för folket

Publicerad:
Uppdaterad:

Peugeot 207 CC

1 av 5 | Foto: MArtin ström

Föregångaren 206 CC blev något av en folkcab i Sverige.

En glad liten cab med plåttak – till rimligt pris.

Nu ska framgången följas upp med efterföljaren 207 CC. Kan Peugeot leva upp till förväntningarna?

När Peugeot förra året lanserade lilla Peugeot?207 blev den genast en testvinnare, med en rejäl dos körglädje, lyckad design och storbilskänsla. Och bra ekonomi dessutom. En bra grund för nya cabben.

Under provkörningen i ett soligt Spanien märks det att 207 CC faktiskt

förenar mycket av det bästa från föregångaren 206 och den takförsedda 207:an.

Imponerar mycket – och lite

Det är en snygg liten cabriolet, även med taket uppfällt. Det första som slår en när det bär iväg i svensk motorvägsfart är att det går alldeles utmärkt att prata i normal samtalston mellan framsätespassagerarna – trots att taket är nerfällt. Imponerande. Lika lite imponerar är dock ljudnivån i bilen med taket uppfällt. Det kommer mycket vägljud från hjulhusen och från fönster- och takspringor hörs ett irriterande vinande.

Men komforten är annars riktigt bra. Stolarna känns rejäla och bekväma och benutrymmet går inte att klaga på.

Ingen gillar att sitta bak

Annat är det bak, där benutrymmet är så gott som obefintligt om det sitter två normallånga förare fram. Kupén har vuxit jämfört med föregångaren, vilket känns i form av gott om rymd för dem som sitter fram.

Däremot är takhöjden fram inget

att hurra för, om föraren råkar vara 1,85 eller längre, vill säga. Taket fälls för övrigt upp eller ned på drygt 25 sekunder, vilket är klart godkänt. En knapptryckning är numera allt som krävs för att manövrera taket.

Fjädringskomforten är aningen stötig – ett pris man får betala för 207:ans sportbetonade köregenskaper.

En uppoffring många nog gärna gör, för 207 CC är riktigt trevlig att köra. På slingrande spanska bergsvägar ligger bilen tryggt på vägen och rör sig fint genom tvära kurvor, även vid pressad körning. Styrningen känns smidig, både i stan och på landsvägen.

Men de slingriga vägarna avslöjar också att sikten snett framåt försämras rätt ordentligt av den kraftiga vindrutestolpen.

Löjligt litet bagagerum

Kvalitetsintrycket är gott. 207 CC känns väl ihopskruvad och materialvalet får godkänt, utan att den där premiumkänslan infinner sig. Plasten är i plastigaste laget.

Cabägaren får räkna med att resa lätt för bagageutrymmet är bland de

sämsta i klassen, oavsett om du kör med taket uppe eller nere. Dessutom är det märkligt att bakluckan inte går att öppna utan att först ta ut nyckeln ur tändningslåset – för att sedan trycka på en knapp på nyckeln. Krångligt!

Tyvärr har priset hoppat upp en bit jämfört med föregångaren. Den billigaste versionen (1,6 liter och 120 hk) kostar från 175 900 kr. Turboversionen på 150 hk går på 193 900 kr, och lika mycket kostar dieselversionen (1,6 Hdi på 110 hk). Räkna ändå med att se många plåtcabbar på vägarna när vårsolen börjar värma ordentligt.

Prov. Peugeot 207 CC 1,6t

Benjamin Ekroth

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN