”Kommer inte vara tillåtet att köra själv”

MOTOR

Om ett år kommer de första självkörande bilarna att rulla i trafik i Sverige.

Men det är bara startskottet för ”robotbilarna”.

– Om 20 år kommer det inte vara tillåtet att köra bil i vardagen, tror Mathias Sundin, riksdagsledamot för Liberalerna.

Är självkörande bilar ett hot eller en möjlighet?

Snart är autonoma bilar verklighet och både politiker och företag har förhoppningar om att Sverige ska ta ledartröjan inom området. Det framkom under ett seminarium i Riksdagen.

– Vi har lagt ett uppdrag om en utredning om autonom körning. När vi berättar om det här och att vi redan 2017 ska ha 100 bilar i försöksverksamhet på allmän gata – då blir omvärlden imponerade. Vi vill vara pådrivande internationellt för att få till ett regelverk, men även nationellt för att få till en lagstiftning som inte motverkar teknisk utveckling, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Börjar i liten skala

Redan om ett år så kommer projektet ”Drive me” där bland annat Volvo Cars, Autoliv, Trafikverket, Transportstyrelsen och Chalmers ingår att ha 100 självkörande bilar ute på vägarna runt Göteborg.

Volvos vd, Håkan Samuelsson, menade att Sverige har en unik position. Att den svenska modellen, med öppenhet och samarbete, är den bästa förutsättningen för att man snabbt ska kunna få en självkörande bilflotta.

– Sverige är ett litet land och vi har lätt att samarbeta. Med rätt inställning är det här en möjlighet för oss och Sverige att hävda sig – kunna spela en viktig roll i segmentet.

”Gulligt att man körde själv”

Det börjar alltså så smått redan om ett år, men sen kommer det att gå snabbt och kanske blir det så att ”manuellt” körda bilar snart är ett minne blott.

– Jag tror att det är folket som kommer forcera fram den nya tekniken. Det kommer att vara ett folkligt tryck som accelererar utvecklingen mot att bilarna blir mer och mer självkörande. När framtida ”vi” tittar på nutida ”vi” så kommer man tycka att det var gulligt att man körde bil helt själv i alla lägen och tycka att det var helt koko, säger Mathias Sundin, riksdagsledamot för Liberalerna.

Sundin tror även att det i framtiden inte kommer att vara tillåtet att köra själv på allmän väg. Dock tror han inte att det kommer vara politiskt framtvingat.

– Jag tror absolut att det kommer [en lagstiftning mot att köra själv], men det kommer att vara kravet från väljare och konsumenter. De kommer att tycka att det är för farligt att köra själv. Sen kommer det finnas plats för nöjeskörning, men då handlar det om körning på bana och en helt annan sak än den vanliga vardagslunken, säger han.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

När kommer bilarna att vara självkörande

Under paneldiskussionen fick deltagarna svåra på frågan om när föraren blir överflödig. Och svaren varierade en hel del

Jacob Gramenius, stf generaldirektör på Transportstyrelsen

– Vi kommer se dem i Göterborg 2017. Men om fem-tio år så kommer de rulla på våra vägar.

Stefan Engdahl, planeringsdirektör på Trafikverket

– Inom vissa områden kommer det att komma ganska snabbt, men hela systemet är en annan sak.

Johan Nyhus, kommunalråd Göteborgs Stad

– 2030 kommer de första villakvarteren i Göteborg med enbart självkörande bilar.

Anna Nilsson-Ehle, föreståndare SAFER på Chalmers

– Vi skulle kunna vara där 2050 om vi håller nuvarande temop. Succesivt från 2030 med vissa områden. Jag tror det kommer hända enormt mycket under 20-talet.

Ola Boström, forskningschef Autoliv

– Jag tror det kommer gå fortare än vad vi kan tro. Kundnyttan kommer att komma fram – och när man kommer på nya delar där, då går det snabbt.

Marcus Rothoff, projektledare Självkörande fordon på Volvo Cars.

– Jag tror att det kommer att ske 2020. Att vi då kommer att introducera ett erbjudande där man kan låta bilen ta över. Dock sker detta inom vissa vägavsnitt och på vissa marknader. Men sen kommer det att gå fort.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar