Taxiföretag satsar stort på elbilar

Foto: Nils Petter Nilsson
Såhär ser de nya eldrivna taxipodarna ut, som sedan början av sommaren kör runt i Stockholm.
MOTOR

Tio gånger så många eldrivna bilar som för två år sedan.

Nu satsar taxibranschen stort på elbilar.

– Det är många som fattar att vi inte kan köra med en massa fossila privatägda bilar i stan, säger Sven Wolf, vd för podtaxi-bolaget Bzzt.

Allt fler taxiföretag ansluter sig till föreningen Nollzon, som har som mål att få fler att välja elbilstaxi.

När föreningen startade för två år sedan fanns det knappt tio elbilstaxi i Stockholm, nu har siffran tiodubblats.

– Vi pratar om tyst och ren trafik, vi vill ha det nu. Vi tittar inte bara på att minska koldioxidutsläppen för att rädda planeten, utan också på partiklar som drabbar de boende i staden. Det har inte riktigt kommit igång i Sverige att man tittar på hälsoaspekten, utan här tittar man mer på miljön. Elbilar släpper inte ut något lokalt, säger Roland Elander, projektledare för Nollzon.

Fördubblar antalet elbilar

Den senaste tiden har bland annat TaxiKurir köpt in 17 nya elbilar, men bolaget har som mål att ha 30 elbilar i drift innan året är slut.

Bolaget vill satsa på att köra elbilar i andra städer också, men väntar på att Nollzons-konceptet ska spridas.

– Kundefterfrågan är jättehög, säger Magnus Klintbäck, vd på TaxiKurir.

Kanske har du också sett de små taxipodarna, som sedan början av sommaren kör omkring i centrala Stockholm. Det är företaget Bzzt som står bakom dessa, efter att ha genomfört ett pilotprojekt i Göteborg förra året.

Taxipodarna är eldrivna och än så länge finns det 24 stycken på Stockholms gator, men senare i sommar kommer siffran att fördubblas.

”Ett angenämt problem”

Trycket är nämligen högt, då det redan var 10 000 personer som hade laddat ner företagets app första veckan.

– Just nu har vi bara kapacitet att hjälpa några procent av dem som vill åka med oss, men det är ett angenämt problem. Vi är jätteglada, men också pressade att växa så fort det bara går, säger Sven Wolf, vd för Bzzt.

Taxipodarna kör i regel korta resor, upp till fem kilometer, och har plats för två passagerare.

Sven Wolf tycker att det finns för få alternativ att välja på i dag om man vill ta sig fram miljövänligt i stan.

– Vi får det intrycket att människor vill ha fler hållbara och miljövänliga alternativ. Viljan att välja miljövänligt är större än utbudet. Det är många som fattar att vi inte kan köra med en massa fossila privatägda bilar i stan, men alternativen är begränsade.

ARTIKELN HANDLAR OM

Elbilar

Taxibolag

Bilar