Peugeot på picknick

Publicerad:
Uppdaterad:

Nya 2008 lämnar storstadsdjungeln för urskogen

1 av 17

Tag en Peugeot 208. Förläng den med 20 centimeter, höj den 10 centimeter.

Et voilà – du har en splitter ny 2008.

Förr var modellsegmenten tydliga med en tämligen enkel indelning av de olika bilarna. Stora bilar i storbilsklassen, de mindre i mellanklassen och så vidare. Men i dag håller de forna gränserna på att suddas nu och nu behöver en småbil inte längre vara en liten bil. I fallet 2008 har Peugeot tagit småbilen 208 förlängt karossen 20 centimeter, breddat spårvidden en centimeter och höjt bilen till 16 centimeters markfrigång. Och plötsligt har vi en användbar småbils-suv med en bred målgrupp. Men se upp för fallgroparna.

Vi glider genom de djupa skogarna i Alsace-regionen i östra Frankrike. Här lyser bokträdens löv ilsket gröna i kontrast mot de mörkare granarna, men vi är inte här för att titta på träd och dricka vin. Det här är nämligen hemmaplan för 2008.

I södra Alsace finns ­Peugeots ­fabrik Mulhouse med 8 000 anställda som skruvar ihop bilar, 1 500 av dem ska bygga 2008-modellen när tillverkningen nu drar igång på allvar.

Snål och trevlig

De krokiga skogsvägarna passar Peugeot 2008 perfekt. Under huven på vår bil sitter den stora dieselmotorn på 1,6 liter och 115 hästkrafter. En välkänd motor som både är snål och trevlig, men ibland också något bullrig. Hästkrafterna tillsammans med 270 newtonmeter i vridmoment ger en fullgod prestanda längs de branta backarna. En svagare 92-hästarsversion av motorn erbjuds också, men den fanns inte tillgänglig under testdagarna i Frankrike.

Roande kvickhet

Styrningen har en behaglig tyngd i sig och den sexväxlade ­lådan är trevligt rapp. Även om fjädringen inte är speciellt hård svänger 2008 dit vi vill med en roande kvickhet. Det har sina fördelar att baseras på en småbil, för även om 2008 är större än 208 har axelavståndet på 2,54 meter lämnats orört vilket ger småbilens snabba reaktioner.

Däremot har spårvidden breddats vilket ger ett stabilare uppträdande som om det vore en större bil. Det bästa från två världar, kan man säga. Dock är vägljudet oroande högt även på de franska vägarna, något som inte bådar gott för den betydligt grövre asfalten hemma i Sverige.

Efter ett par mil är det dags att byta bil till en med betydligt mindre motor. Den starka dieseln byts ut mot koncernens nya trecylindriga motor med 1,2 liters cylindervolym, 82 hästkrafter och 118 newtonmeter. En trevlig motor med små vibrationer och låg ljudnivå, men den femväxlade lådan är sladdrig och oprecis.

Den låga effekten ger acceptabel prestanda i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen. Men fullastad med passagerare och packning lär den få jobba oroväckande hårt. I det fallet märks det att 2008 vuxit ur sin småbilskostym. Det blir helt enkelt en för liten motor för bilens storlek.

Betydligt bättre blir det när de två turboladdade versionerna av trepipen med 110 respektive 130 hästkrafter introduceras under 2014. Då ersätts också den föråldrade och omoderna fyrcylindriga 1,6-litersmotorn med 120 hästkrafter som erbjuds nu. Trots sin högre effekt är den svagare 82-hästarsmotorn att föredra, då den starkare är surrig och högljudd.

Redan i låg landsvägshastighet är motorns ljudnivå påtaglig och vi saknar en sjätte växel för att sänka motorvarvet. I 90 kilometer i timmen varvar motorn 2 600 varv per minut.

Det finns fallgropar

Kupén i 2008 bjuder på tämligen goda utrymmen i förhållande till bilens karosslängd på 4,16 meter. Framstolarna är bekväma och rejäla och sittpositionen hög. Precis som i Peugeot 208 är ratten liten och instrumenteringen placerad högt. Det känns annorlunda men fungerar bra. I baksätet är utrymmet godkänt, men det stora panoramataket stjäl viktig takhöjd. Bagageutrymmet lastar 360 liter med baksätet intakt.

Det 2008 gör är bra, men så finns också fallgroparna. Då bilen enbart är framhjulsdriven säljs den med systemet Grip Control som gör ESP-systemet mer anpassat för terrängkörning. Genom ett vred kan det ställas i fyra lägen beroende på underlag, och visst fungerar det.

Problemet är bara att med tillvalet ikryssat för 2 900 kronor levereras bilen med Goodyear 4Seasons-däck. Alltså ett året­runt-däck som inte bara är dåligt under såväl vinter som sommar, utan uruselt och på gränsen till trafikfarligt. Här borde den svenska general­agenten för Peugeot ta sitt förnuft till fånga och leverera acceptabla däck även till Grip Control-­bilarna.

Bäst att vänta till 2014

Överlag gör dock 2008 bra ifrån sig i det mesta med bra tillval för vettiga pengar. Synd bara att dieselmotorerna, som är de bästa för tillfället, gör att prislappen skjuter i höjden i förhållande till instegsversionen för 149 900 kronor. Bäst av allt vore att vänta med en beställning till 2014 när de turboladdade trecylindriga motorerna kommer. Så, skynda på nu Peugeot!

Erik Gustafsson

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN