Här är Koenigsegg RSR – byggd i tre exemplar
Uppdaterad 2018-07-16 | Publicerad 2016-09-07
Känns en Koenigsegg RS byggd i 25 exemplar inte exklusiv nog? Det kommer aldrig finnes fler än tre Agera RSR i världen.
De japanska köparna har själva varit med och formgivit den unika specialversionen.
– Bilarna som de har designat tillför en ny dimension, säger Christian von Koenigsegg, vd och grundare.
Folket i Ängelholm har inte legat på latsidan. I augusti levererade Koenigsegg en Agera XS till Monterey Car Week i Kalifornien – och en guldpläterad Naraya gick direkt till Salon Privé i England. Nu har företaget avtäckt ännu en nyhet.
Med en tillverkningsserie om totalt 25 exemplar är Agera RS en nog så exklusiv modell – av dessa är tre specialversionen Koenigsegg Agera RSR. Samtliga går till japanska ägare och två av bilarna avtäcktes i Tokyo. På plats fanns företagets grundare.
– Ända sedan företagets tidiga dagar har Japan varit en viktig marknad för Koenigsegg. Vi har med stor glädje samarbetat med våra japanska kunder för att väcka liv i Agera RSR. Bilarna som de har designat tillför en ny dimension till den redan exklusiva RS-serien, säger Christian von Koenigsegg, vd och grundare.
Sista bilen byggs nu
Den sista bilen, som kommer vara vit, förbereds nu i fabriken. Allt arbete exteriört och interiört har gjorts i nära samarbete med köparna. Skillnaderna är inte enorma vid en jämförelse med en Agera RS. Specialbilarna har bland annat en takmonterad bakvinge. Placeringen påminner om Koenigsegg One:1, men vingens design liknar Agera RS. Resultatet är mer downforce och bättre köregenskaper. Bilarna har även ett takscoop som påminner om One:1, men det är kortat vilket ger plats kvar för targataket i bilen. Luftintaget gör att V8:an på fem liter andas bättre. Med en motor på 1 176 hästkrafter finns det kraft för omkörningar, men de japanska förarna kommer ha dålig utsikt – för de tre bilarna är vänsterstyrda.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.