Uppdaterad!

MOTOR

Saab 9-3 gick till doktorn – och fick ett ansiktslyft

1 av 3

Gillar du Saab 9-3 SportCombi men tvekar att köpa för att inredningen känns lite gammaldags?

Nu behöver du inte göra det längre.

9-3 har ny inredning, och vilket lyft.

Vi kör Saab 9-3 i kombikostym med minsta turbomotorn 1,8t.

Den kostar 237 900 kronor, och har 150 bensindrickande hästkrafter. En vid första anblicken lite kaxigt designad bil med sportiga ambitioner.

Eftersom inredningen är det nya med bilen börjar vi där.

Och det räcker med en snabb blick för att skilja en ny från en gammal 9-3 inuti. Mest märks kromsargen som omgärdar hela den förarorienterade instrumentpanelen och mittpanelen. Den ringar in allt nödvändigt och är ett snyggt tilltag.

Huvudidén som Saab verkar ha jobbat efter är bättre ergonomi.

Tidigare sköttes klimatanläggningen med knappar, numera justerar man värme och fläkt med rattar. Flera knappar har avlägsnats från instrumenteringen vilket ger ett klart renare intryck, och även bättre användarvänlighet. En sak som man dock misslyckats med är displayen på mittpanelen. För det första är plastfönstret trist matt och för det andra är utförandet på digitalsiffrorna varken elegant, lättläst eller överensstämmande med övriga typsnitt. Kanske en petitess i det stora hela, men ändock en nyhet som inte faller oss i smaken.

Informationsflytt

Borta är det lilla informationsfönstret ovanpå instrumentbrädan. Där visades färddatorns info om förbrukning, tid, körd sträcka med mera. De som var negativa till den föregående instrumenteringen framhärdade att den var på tok för hög, som en vägg. Troligtvis därför har man plattat till paketet lite och då rök även infodisplayen.

Istället har man flyttat denna info till en display vid hastighetsmätaren och varvräknaren, ett grepp som inredningen faktiskt vunnit på.

Totalt sett har Saab skapat en trevligare och modernare inredning, med bra känsla i knappar och reglage. Kvalitetskänslan är dock fortfarande inte

på samma premiumnivå som de tyska bilarna i samma prisklass, men Saab är på rätt väg.

Nu handlar ju inte bilköp enkom om ergonomi och nya rattar och reglage eller kromlister.

Sportiga ambitioner

Dagens testbil är närmast identisk med den bil vi testade mot Fiat Croma i nummer 6 av BIL. Men en del intressanta skillnader uppkommer dock eftersom vi nu testar med sommardäck på torrt och regnvått underlag, inte på halkiga vintervägar.

Trots 9-3:ans sportiga ambitioner bjuder den på en hel del god komfort. Subjektivt är bilen något tystare med sommarsulor, bullret var nämligen en av få invändningar vi hade mot komforten i vintertestet. Kör man på dålig väg är bilen dock fortfarande lite väl högljudd. Stolarna är precis lika bra som förr, det bästa är hur lätt man hittar en optimal och vilsam körställning. Nackskydden har inbyggt pisksnärtskydd men är ovanligt nog i dagens bilar även mycket bekväma att vila huvudet på. Nackvinkeln är perfekt och blicken landar därmed också

rätt på vägen utan ansträngning, en nog så viktig del av säkerhetstänkandet. Enda anmärkningen är att sittdynan är aningen kort.

Man sitter alltså bra, åker bekvämt och hanterar reglage och knappar utan att ens tänka på det. Bäddat för att trivas!

Otrevligt där bak

Baksätet bjuder inte på samma trevliga upplevelse. Framförallt känns det lite instängt, men även benutrymmet är i minsta laget, takhöjden är emellertid godkänd. Bagageutrymmet kännetecknas av samma syndrom som de flesta småkombis med sportattityd, nämligen bristen på rejäl volym till förmån för fräck design. Men 9-3 är lättlastad med låg lasttröskel och naturligtvis finns tillbehör som gör utrymmet mer praktiskt.

Utöver den nya inredningen är det bästa med 9-3 körglädjen.

Det handlar inte om en sportbilsupplevelse, för riktigt snabb körning är bilen för mjukt fjädrad.

Men grunden är bra, alltså chassiet, och bilen bjuder inte på obehagliga överraskningar. Antisladdsystemet gick in lite för abrupt på vintern, på sommarvåta vägar arbetar systemet mer i det tysta. Kraftreaktionerna, alltså ryck, i ratten uppkommer inte lika ofta som i vinterhalkan, men de finns där.

I normala hastigheter och gärna på torrt underlag är 9-3 som roligast att ratta. Underhållning i vardagen alltså.

Läs också:

Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester