Möt hösten – utan tak

Av: Ebba von Essen

Publicerad:
Uppdaterad:

Nya bil-trenden: cabriolet

GLIDARE Åke Holm rattar sin Volvo C 70 med glädje. ”Är man motortokig släpper aldrig drömmen om en öppen glidarbil. Jag köpte den för att ha roligt på vägarna tillsammans med frugan”, säger han.
Foto: Foto: KAI REHN
GLIDARE Åke Holm rattar sin Volvo C 70 med glädje. ”Är man motortokig släpper aldrig drömmen om en öppen glidarbil. Jag köpte den för att ha roligt på vägarna tillsammans med frugan”, säger han.

GRÄNNA. Här lever Åke Holm, 66, ut sin ungdomsdröm.

– Är man motortokig släpper aldrig drömmen om en öppen glidarbil, säger han.

Och han är inte ensam om att möta brittsommaren i en cabb.

Rusksommaren har inte hindrat entusiasterna som älskar att vika undan biltaket och njuta i fart-vinden. Tvärtom.

Cabb-rekord

Försäljningen av cabrioleter ökar stadigt och i år slogs nytt rekord: 3 232 bilar med fri sikt mot himlen hittade ny ägare. Oftast en förare i den gyllene åldern 50+ eller äldre.

Som i Gränna. Han rattar lyckligt sin blanksvarta Volvo C 70 längs Brahegatan och minns:

– På 70–talet hade jag en röd MGB, redan då älskade jag cabbar. Sedan blev det mc i många år men nu är jag tillbaka i en cabriolet, känslan är suverän.

– Är man motortokig släpper aldrig drömmen om en öppen glidarbil.

–Den här kostade 160 000 begagnad, jag köpte den för att ha roligt på vägarna tillsammans med frugan.

Dyr nostalgitripp

Skälen till att cabbar blivit poppis är flera.

– Främst handlar det om att ekonomin i Sverige går bra, att många har ordning i plånboken och kostar på sig en rolig bil, säger Bertil Molden, vd för bilindustriföreningen Bilsweden.

– Och så nostalgi. Mogna damer och herrar förverkligar ungdomsdrömmen som puttrat på sparlåga under karriär och småbarnsår.

– Därtill kommer att moderna cabbar är åretrunt-bilar med ett plåttak som man lätt viker upp och ner.

Dyraste öppenåket?

– Tja, då får du väl betala bortåt 4 miljoner för en Bentley–cabb.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN