”Huu, däck från 1999 - låter gammalt”

MOTOR

Robert Collin chattade med läsarna om vinterdäckstombola och trasiga bälten

Däck av flera fabrikat på samma bil?

Använda låset till grannens bilbälte när det egna låset brakar samman? Robert Collin chattade med läsarna om vinterdäckstombola, bältesbekymmer dieselpriset. Läs chattet i sin helghet

Robert Collin säger: Hej! Ruggigt dåligt väder här i Stockholm. Regnet öser ner, trist. Men i morgon (just det, i morgon tisdag kommer nya Bil-tidningen ut! Missa inte den) kör vi norr ut med Nya V70 och alla konkurrenterna. När vi kommer fram till Base Camp norråker väntar full vinter och 25 cm is pp Gåraträsksjön. Direktrapporter på Bloggen. Nu, välkomna med era frågor.
Moderator säger: Robert, nu kör vi! Första frågan!
säger: Jag har köpt en Piaggio MP3. Ska få köras på B-kort. Efteråt har Vägverket börjat trixa och dona så hojen har fått byggas om (bredare mellan framhjul osv). På bilprovningen vet man inget och min Piaggio har nu blivit stående hos återförsäljaren. Ett bedrövligt förfarande från Vägverket – är det inte glasklart vad som gäller när ett fordon börjar säljas på svenska marknaden ( vad det gäller reg. besiktning osv)?
Robert Collin säger: Suck. Det är inte första gången en till synes solklar bil/fordon får tvärnobben när allt kommer till kritan. Trist.
Sebastian säger: Hej. Jag är en student, som nu går ut till sommaren. Och skulle vilja höra med dig om du har något bra biltips på en begagnad bil på runt 20-50 tusen. Billig och bra, men ändå "ungdomlig". Finns säkert hur mycket som helst, men finns det några sidor eller speciella tips du kan ge vid begagnat bilköp???
Robert Collin säger: Gamla BMW brukar ju gå som ungdoms-pojk-bilar. Men räkna med mycket problem. Generellt är "roliga" bilar farliga köp. Så mitt tips: Undvik. Leta efter en Saab 900, en Citroën Xantia eller Xsara, pålitliga bilar som säljs billigt.
ddd säger: Anser du att den tunga trafiken utgör ett problem och bör den i så fall regleras på något sätt?
Robert Collin säger: Den tunga trafiken har fått breda ut sig på tok för mycket. Och invasionen av lastbilar från Baltikum har gjort situationen ännu värre. Det är risiga bilar,som kör på skitig diesel som tankas på andra sidan Östersjön, farliga slitna sommardäck mitt i vintern och alldeles för lite koll. Det är farligt för både säkerhet, miljö och ekonomi.
Sonja säger: Hej, vi har udda vinterdäck. Ett märke på högersidan fram å bak, ett annat på vänstersidan fram å bak. Funkar det?
Robert Collin säger: Skämtar du? Det KAN funka, men det kan lika gärna gå illa. Du kan ha helt olika egenskaper på däcken. Varför inte åtminstone samma däcktyp på samma axel?
Jenny säger: HEj Robert. Hur ska man kunna lita på att vinterdäcken man köpt är så bra som det påstås?
Robert Collin säger: Som vem påstår? Gummigubben? Tja, då är det svårt. Däcktest i biltidningar, tja, då är det tyvärr också svårt... I år har ett par tidningar kommit fram till att däck utan dubb är lika bra som däck med dubb, till och med på is. Jag tar mig för pannan. (Utan att skämmas: Du kan lita på testet i Aftonbladet)
Stina säger: Hej! Vilken bil är egentligen allra mest miljövänlig? Man hör så många bud, det är svårt att veta varken in eller ut! Vad säger du?
Robert Collin säger: Bor du inne i stan och sitter mesta tiden i köer kan hybriden vara bäst. Den går ju mycket på elmotorn. Kör du däremot som folk gör mest, ut på landsväg också så är en mindre bil med en mindre dieselmotor bäst. Då får du en förbrukning rint halvlitern. Etanol är jag tveksam till. Problemet är ju att etanolen fröbrukar en massa olja när den framställs. Och så är det många som fuskar med etanolbilen, de tar alla förmåner, men kör på bensin.
Krille säger: Tjena Robert. Varför ska det vara så svårt att göre en diesel/el-hybrid med alla finesser för miljön?
Robert Collin säger: Diesel-el-hybriderna är på gång. Saab jobbar på en men Peugeot och Citroën blir först, redan 2010. Jag har kört den. SNÅL!
säger: Varför höjdes skatten på diesel mer än på bensin? Är det inte bättre för miljön med diesel och partikelfilter. Nu kostar ju diesel och bensin lika mycket.
Robert Collin säger: Lurad! När disel sålde i små kvantiteter var priset lågt, nu när efterfrågan ökar passar oljebolagen på att tjäna lite extra.
Jan-Olof säger: Hej Robert. Såg flera här om dagen som bogserade på motorväg. Vad tycker du om det?
Robert Collin säger: Vad ska man säga? bilarna måste ju bort, ju förr dess bättre. Enligt lagen får man bogsera till närmaste avfart, men inte fortsätta förbi avfarten.
Daniel säger: Tjena, I dina tester så värkar det som du favoriserar volvo enhel del. Framförallt klankar du på saab. varför?
Robert Collin säger: Nej, jag tycker inte att jag klankar på Saab. Tvärtom hör jag kanske till dem som hyllar Saab 9-3 lite extra mycket. Men när det gäller 9-5 så är ju modellen gammal och alldeles för dyr. Säker att krocka i, men det räcker inte.
Charles säger: HEj Robert. Dina inlägg i debatten har varit kul läsning. Men dina argument börjar rosta. Höga hastigheter dödar mer än låga. Är det inte dags att inse det?
Robert Collin säger: Visst. Sparkar man hårt i väggen gör det ont. Mer ont än om man sparkar löst. Men är det ett provblem? Är hastigheten det stora problemet? Nej, det finns massor av problem som orsakar olyckor och död och elände som Vägverket inte bryr sig om. Trötta förare, unga pojkar som kör över sin förmåga, berusade och påtända. Dålig snöröjning, dåligt underhållna vägar. Det är dags att släppa fokus på haSTIGHETERNA OCH TA ITU MED DE RIKTIGA PROBLEMEN.
annsofie säger: Hur många mm ska det vara kvar på ett vinterdäck Som är gjorda 99 kan man köra på dom en vinter till ?
Robert Collin säger: Huu, 99 låter gammalt. Lagen säger 3 mm (utan åldersbegränsning) , men 5 mm och fem år tycker jag känns som en rimlig säkerhetsgräns.
MrBil säger: Hej Robert! Vilken är din roligaste upplevelse bakom ratten? Min är när jag fick den stora äran att provköra en Stridsvagn 122!
Robert Collin säger: Då kan jag kontra med minröjaren jag körde i våras... Men en stridsvagn har jag aldrig kommit in i. Låter spännande. Vet inte riktigt, kanske någon vinterkörning. Kanske när jag körde Volvo C70 nercabbat (hela vägen) upp till norra Finland. Och det var minus 20 och ett grymt norrsken.
susanne säger: hej jag har problem med start-motorn den tjuter när jag startar bilen. undrar hur länge man åka så? måste de åtgärdas snabbt?
Robert Collin säger: Inte en susning. Låter som ett problem för bosse Bildoktorn.
Lars-Göran säger: Tjena Robert. Gammelgubben har börjat blogga nu också har jag sett. Vad ska det vara bra för?
Robert Collin säger: Vad ska jag svara på det. Chefen Jonas tjatade och till slut föll jag till föga. Men - det är riktigt roligt. Jag kommer på något, och så skriver jag, utan vidare krusiduller. och så kommer det en massa spännande kommentarer.
123 säger: Efter mycket om och men har det nu kommit upp omkörningsförbud för lastbilar på E6:an från malmö. Lastbilarna ligger som pärlband. Stor risk för olyckor när lastbilar ska köra om i rusningstrafik. Varför har det tagit så lång tid att sätta upp en enkel skylt? Kameraskåp kostar betydligt mer men poppar upp över allt.
Robert Collin säger: Därför att omkörningsskyltar inte är prioriterade i den heliga nollvisionen. Och kameraskåpen ger ju en rejäl intäkt till statskassan dessutom.
hej får man köra bilen om man är tvungen att använda passargerar sidans bälteslåssning.. säger: Hej hej får man köra bilen om man är tvungen att använda passargerar sidans bälteslåssning
Robert Collin säger: Det där förstod jag inte riktigt. Kan du formulera om frågan?
Robert Collin säger: Ok, jag anar att ditt bälte är trasigt. Nej, det får man nog inte... Men det lär väl funka halvhyfsat vi den krock. Men inte helt bra. Mitt tips: Fixa snabbt.
Robert Collin säger: nnnn
Moderator säger: Jaha, där dog vårt chattsystem. Robert tackar för frågorna och vi tacakr läsarna.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar