Tillverkar diesel – av vind och vatten

Av: 

Erik Gustafsson

Audi

Audi har blivit ett oljebolag – men glöm borrhål och svart råolja.

De ’brygger’ e-diesel ur vatten och koldioxid.

– Syntetisk diesel ur koldioxid är ett stort framsteg, säger fabrikschefen Prof. Dr. Johanna Wanka.

Tyskland som oljenation? I framtiden kanske det kan bli verklighet. I en fabrik i Dresden har nämligen Audi tillsammans med företaget Sunfire efter månaders förberedelser nu tillverkat sina första litrar syntetisk diesel – helt utan råolja.

Genom en högtempererad elektrolys delas vattnet upp i syrgas och vätgas som i ett andra steg används för att reducera koldioxid till koloxid. Under högt tryck och hög temperatur reagerar den sedan och skapar en lång kedja av kolväten som av Audi kallas för ’blue crued’, vilken i sin tur kan raffineras till fullt fungerande syntetisk diesel utan såväl sulfat som aromatiska kolväten.

Processen är i sig energikrävande, inte minst elektrolysen. Audi menar dock att man använder sig av grön el samtidigt som koldioxiden som behövs i framtiden kan tas direkt ur atmosfären. I ett första steg tas den dock från en närliggande biogasproduktion.

Komplement till elektrifiering

Att framställa syntetisk diesel är i sig inget nytt, men Audi och Sunfire menar att deras metod är unik och effektivare än de tidigare teknikerna. Hela kedjan från förnyelsebar energi till flytande kolväte ska enligt företagen ha en effektivitet på runt 70 procent.

Nu är Audis plan att producera 3 000 liter e-diesel de första månaderna, men hoppas på betydligt större produktion i framtiden. Men man menar också att e-diesel bara är ett komplement till bilarnas elektrifiering som pågår parallellt. Audi, precis som många andra tillverkare, forskar stort på bränslecellsbilar, som också använder sig av elektrolys för att framställa vätgas.

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Audi

Miljödiesel

Bilar

MER OM MIN BIL

Audi blir oljebolag – ”brygger” ren bensin

Collin: Alla sprang åt samma håll med elbilar

Forskare: Fossilfritt 2030 ”orealistiskt”

Lysande framtid – men inte redo

Så bra är nya Audi A6 Avant 40 TDI

Audis nya terrängbil – med 734 hästar

Nya Audi A4 sätter ny standard

Branschen varnar: ”Bensinen snart ännu dyrare”

TEST: Så bra är nya Audi Q3

Jaguar och Mercedes satsar på elbilar

Provkörd: Audi Q7 e-tron

130 000 bilar klarar inte nya miljöbensinen

Smockan – 600 000 bilar kan bli okörbara

Dieselförbud sannolikt i Stockholm

Därför vinner inte Volvo XC60 stora bästsäljarbataljen

Guide: Så fyndar du begagnad Audi

Nya modell-trion visar upp biljättens framtid

Audi mot Volvo

Snart kan diesel bli förbjudet

Volvo slutar utveckla nya dieselmotorer

Robert Collin provkör – så är nya Audi Q5

Obegripligt stora skador för tysk industri

Förnybart bränsle gör dieselbilar renare

Ryktet: Volvo startar speciell ”lyxdivision”