Stresskulan

MOTOR

Provkört Mercedes A210 Evo L

Mercedes lilla A-klass är nu också ombyggd till racerbil.

Det är en dyr, liten stresskula.

Perfekt för den som vill synas.

Och slänga en försvarlig bunt pengar i sjön.

Måttet på lyx har egentligen ingenting med storleken att göra.

Så Mercedes lilla A i sin nya version, A 210 Evolution L, lever bättre än tidigare upp till de krav man brukar kunna ställa på en lyxvagn.

Evo-A-klass ser på utsidan ut som en frän AMG-vagn; med kjolar, specialgrill, 17-tumshjul och dubbla avgaspipor.

Men interiört är den mer lyxig och körmässigt är den faktiskt ganska tillbakalutad.

Fler hästkrafter

Den från början blott 1,4 liter stora motorn är nu borrad till 2,1 liters volym.

Vilket har givit fler hästkrafter men framför allt mer kraft.

Avigsidan är att motorn blir lite brummig och rå på höga varv.

Hela drivpaketet fungerar faktiskt bäst – och mjukast – med automatlåda.

Inredningen har fått ett kvalitetslyft, med tvåfärgsläder och aluminiumdetaljer, och i stället för delbar soffa bak finns nu två separata och generösa stolar.

Träsmak efter en timme

Dessa kan antingen bjuda furstligt benutrymme eller skjutas fram (eller lyftas ur helt) och ge duktigt med plats för last.

Tyvärr är inte stolarna särskilt sköna, varken fram eller bak, och redan efter en timme infinner sig träsmaken. De bakre stolarna är inte alls bekväma för vuxna.

Fortfarande lider lilla A-klass av ganska kort fjädringsväg. Och denna version har förhållandevis högt kupébuller – åtminstone jämfört med andra bilar i kvartsmiljonklassen.

Tyvärr tar den också udden av körglädjen, eftersom aptiten på snabba kursväxlingar helt har försvunnit.

Bilen känns mycket större och klumpigare att köra än vad den egentligen är.

Trots utseendet är det här ingen skojig GTi-bil utan snarare en råstark kortpendlare, där det rycker i ratten vid gaspådrag.

En A-klass i korta versionen (10 000 billigare) känns därför som ett mer logiskt val när man köper A-klass; en extremt smidig och körspänstig krabat som är lättparkerad och ändå rymlig på sina uppdrag i och omkring stan.

Evo-utförandet adderar en rejäl portion lyxkänsla, men det borde kunna väljas även till versioner med mindre motor.

Provkört

Mercedes A210 Evo L

Gunnar Dackevall

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar