Zlatan-effekten: Tokökade efter succéfilmen

avErik Gustafsson, Minimedia

Publicerad:

Nu vinner filmen med fotbollsstjärnan pris Så mycket ökade försäljningen

1 av 2 | Foto: PONTUS ORRE
Zlatan Ibrahimovic.

Zlatan-filmen fick Volvos försäljning att toköka.

På fyra veckor såldes nästan tre gånger så många bilar som normalt.

Nu vinner Zlatan och biltillverkaren pris för filmen – och Volvo anställer 1 300 personer i Göteborg.

Efter flera jobbiga år går det bra för den svenska biltillverkaren Volvo. Så bra att företaget nu nyanställer 1 300 personer till ett nytt nattskift på fabriken i Torslanda utanför Göteborg.

Många av de 1 300 som nyanställs kan tacka Zlatan för sina jobb.

I början av året släpptes reklamfimen ”Made by Sweden” där Zlatan spelar huvudrollen. Filmen blev snabbt en folklig succé och uppmärksammades stort i medierna och fick spridning via sociala medier.

Ökade med 146 procent

I samband med att Zlatan och Volvo vunnit prestigepriset 100-wattaren för filmen avslöjar biltillverkaren vilka effekter samarbetet med Zlatan har gett:

Försäljningen av Zlatanbilen XC70 var 269 procent större än normalt.

Besökarna till hemsidan ökade med 146 procent.

Några exempel på kampanjens effekt är:

26 timmar efter premiären hade en miljon tittare sett filmen på Youtube.

”Gillar det jag ser”

– Självklart är vi oerhört glada och stolta över det vi gjort. Vi har i stort sett slagit samtliga Volvos tidigare rekord och blivit en ny benchmark i branschen, säger Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo Personbilar Sverige.

Hittills i år har försäljningen gått upp med 9,2 procent.

Nyligen fick Zlatan ta emot en ny XC90 på Paris bilsalong av Volvos koncernchef Håkan Samuelsson.

– Jag gillar det jag ser, sa Zlatan då.

Men på den viktiga USA-marknaden går det desto trögare, Volvo har i år minskat nio procent på en ökande totalmarknad. Förhoppningen är nu att den nya XC90-modellen ska vända trenden.

Publicerad: