Snart kan den sista idioten vara född

MOTOR

BMW på väg att byta till framhjulsdrift

I slutet av 1990-talet skrev jag krönikor i biltidningen Auto motor och sport vid sidan av jobbet här på Aftonbladet. Men efter en krönika om bakhjulsdrift i maj 1999 fick jag, tja, vad ska man säga, inte sparken kanske, men det blev slut på krönikeskrivandet i alla fall.

Foto: Robert Collin

Så här började den:

”Jag blir så trött på skitsnackare. Värst är de som jämt och ständigt ska argumentera för bakhjulsdrift! Och när argumenten tryter drar de till med: Men titta på Formel 1!

Bara det. Vem orkar titta på Formel 1?

Eller så säger de: Mercedes och BMW då?!

Mercedes och BMW är smarta jävlar. De vet att den sista idioten inte är född och eftersom alla andra gått över till framhjulsdrift för länge sen fortsätter de att tillverka föråldrade bilar med bakhjulsdrift. Det finns ju en marknad där ute i busken.

– Du får ju bättre köregenskaper med bakhjulsdrift, säger de.

Kanske, fast bara på torr asfalt. Och bara marginellt. Jag skulle säga att de flesta aldrig kommer i närheten av det gränsland där friktionen möjligen ger bakhjulsdrift ett övertag.

För det mesta är det tvärt om.

Vid regn eller vinterväglag eller på grus – där är framhjulsdrift det enda som gäller.

Men eftersom det hela tiden föds nya ­idioter, och påfallande många av dem ­verkar behöva visa upp att de har fått det bra ställt, så säljs det fortfarande BMW och Mercedes.

Och eftersom så många vill, men inte kan köra sin bakhjulsdrivna bil tjänar Bosch, ITT och andra elektronikföretag miljarder på att utveckla antisladdsystem. (Fast vi som kör framhjulsdrivet tackar och tar emot – systemen hamnar ju även på våra bilar så småningom.)”

Och så fortsatte jag i samma stil med ett par sedelärande exempel ur verkligheten.

Jag är inte den som tjatar om ”vad var det jag sa”, men jag kom att tänka på den där krönikan de där veckorna i början av december när det snöande så mycket i södra Sverige. Det hände två saker då.

1. jag körde fram och tillbaka till Göteborg med en BMW Gran Coupé 640 som till råga på allt hade toppbreda vinterdäck utan dubb, 245/45 18. Bakhjulsdrift och vinterdäck i lågprofil är ingen bra kombination. På vintern.

2. BMW avslöjade samtidigt att man inom ett par år kommer att bygga 40 procent av sina bilar med – ja hör och häpna – framhjulsdrift!

BMW Gran Coupé är en fantastiskt fin bil. Stilig, slank, superlyxig inne, och snål. Ja, trots 320 bensinhästkrafter och snömodd mest hela tiden drog den inte mer än 0,9 liter milen. Imponerande!

Stabiliteten på bar asfalt var också fin, inte alls spårkänslig som BMW 3-serie. Perfekt stabil, vilket ju ger en avslappnad körning på långresan.

Och tyst är den, det går att prata med passagerarna där bak utan att höja rösten.

Det är sånt man gärna betalar 787 000 kronor för.

Men så kom det där väglaget som är så typiskt för nästan halva året. Vinterväglaget. Och nu gällde det att vara försiktig med gasfoten. Inte trampa till för hårt, för då kom baken sladdande direkt. Ja, knappt nudda gaspedalen, för då släppte bakhjulen.

”Moderna antisladdsystem är så bra, så de döljer bakhjulsdriftens nackdelar”, säger en del.

Fel. ESP kamouflerar en del, men kan aldrig trolla bort alla bekymmer. Framkomligheten är kanske det svåraste problemet. Trots att systemet bromsar det hjul som spinner loss är det fortfarande problem att ta sig upp för backar eller komma loss ur drivan.

En fantastisk bil på torr asfalt blir hopplöst frånkörd på vintern.

För snart tio år sedan kom BMW med sin lilla 1-serie. Jag kritiserade den redan då. Bakhjulsdriften tar plats i alla bilar, men proportionellt mer ju mindre bilen är. 1-serie har längsmonterad motor, där försvinner dryga decimetern av kupéutrymmet, en stor kardantunnel och en skrymmande bakaxel. Bilen är trång.

Men utrymmet offras för den heliga ­bakhjulsdriften. För hur var det jag skrev då i maj 1999? Jo, den sista idioten är inte född.

Men kanske börjar det tryta med entusiaster som ger upp så mycket för glädjen att köra bakhjulsdrift. För nästa 1-serie får framhjuldrift och tvärställd motor. Och jag lovar att den blir lika rolig att köra. Och jag lovar att den kommer att kunna ta sig fram perfekt även på vinterhalvåret.

Sen är det en tidsfråga innan 3-serien också får framhjulsdrift.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar