Regeringen närmar sig beslut om miljözoner

Av: 

Josefin Westin

Regeringen fattar beslut om miljözoner i vår.
Regeringen fattar beslut om miljözoner i vår.

Dieselbilar

Tyskland har redan möjligheten.
Och snart väntas regeringen lägga fram sitt förslag om införandet av miljözoner i Sverige.
– Men vi tänker inte utgå från Transportstyrelsens förslag, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Statsminister Stefan Löfven (S) gav grönt ljus för ett dieselförbud redan i sin regeringsförklaring i höstas.

Ett beslut skulle komma inom kort men har låtit väntat på sig. Men enligt Di.se kommer det i vår.

”Enda effektiva åtgärden”

På tisdagen beslutade domstolen Tysklandatt det är tillåtet att införa lokala förbud mot äldre dieselbilar som inte uppfyller euro 6-kraven. Men Sverige ligger inte så långt efter.

– Det var kanske ett lite överraskande beslut även om man ser utvecklingen i flera europeiska länder där det har blivit både en juridisk och politisk fråga och det är därför vi går framåt med förslaget om miljözoner. Det är viktigt att kommunerna får ett verktyg för att möta kraven på förbättrad folkhälsa, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Det finns redan i dag möjlighet för Sveriges kommuner att införa miljözoner för tunga fordon. Stockholm, Göteborg, Malmö. Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå har redan nappat på det erbjudandet.

Enligt regeringens förslag ska nu kommunerna få möjlighet att utöka miljözonerna till att även gälla personbilar.

– Problemet är att EU:s lagstiftning på området är bristfällig. Regeringen har noga gått igenom vilka alternativ som står till buds och kommit fram till att miljözoner är den enda effektiva åtgärden för att minska luftföroreningarna, en slutsats som också dras i den tyska domen, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Di.se.

Blir ett modifierat förslag

In i det sista jobbar miljö- och näringsdepartementet med att bestämma hur systemet ska utformas. Enligt Eneroth blir det dock en hel del förändringar jämfört med Transportstyrelsens förslag, som innebar två typer av miljözoner som skulle införas 2020.

– Framför allt måste miljözonerna utformas på ett sätt som både ger tillgänglighet men som samtidigt sätter folkhälsan i förgrunden. Det är skälet till att vi inte tänker utgå från Transportstyrelsens förslag (bland annat att miljözoner kan införas redan 2020) utan det blir ett modifierat förslag, säger Eneroth som är ansvarig minister för frågan.

– Det är viktigt att det finns en förutsägbarhet för konsumenterna.

Regeringens förslag kommer dock bara sätta ramverket och det är i slutändan upp till respektive kommun att bestämma hur miljözonerna ska utformas.

I Sverige finns det 1,9 miljoner personbilar med dieselmotorer. 1,3 miljoner av dem skulle beröras av miljözonerna - eftersom de inte kan uppfylla Euro 6.

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

LÄS VIDARE

Snart kan diesel bli förbjudet

ÄMNEN I ARTIKELN

Dieselbilar

Miljöfrågor

Tomas Eneroth

Karolina Skog

Regeringen

Stefan Löfven

Miljözoner

MER OM MIN BIL

Tyskland röstade ja – till dieselförbud

Så blir nya miljözonerna

13 frågor och svar om nya miljözonerna

Snart kan diesel bli förbjudet

Bensinbilarna drabbas faktiskt mest - av miljözonerna

Här kör flest dieselbilar

Tusentals bilar bannlysta – så blir nästa steg

Nu fattas beslut om tyskt dieselförbud

Prisras på begagnade dieselbilar

Nu införs dieselförbudet i Hamburg

Bilbesiktningar skjuts upp i sju månader

Så mycket har din begagnade dieselbil rasat i värde – lista

Chockhöjd skatt för nya husbilar: ”Inte klokt”

Ny rapport: 1000 personer dör i förtid av luftföroreningar

Ny statistik: Försäljningen av nya dieselbilar rasar

Bilprovningen: ”Släpper igenom i princip allt”

Regeringen: Vi kunde ha varit ännu tuffare

Över 114 000 riskerar fortfarande körförbud

Det våras för laddbara bilar

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

Så blir framtidens trängselskatt: ”Vissa bilar ska prisas ut”

Robert Collins 7 ’bevis’: Därför hatar Miljöpartiet bilen

Stor guide: Så hårt slår nya värstingskatten på 10 vanliga husbilar

Beslutet: Då måste ditt hus ha laddstolpe för elbil