Provkörd: Årets nya Ford Focus

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 4 | Foto: Erik Gustafsson

Var trettionde sekund rullar en ny Ford Focus av bandet på någon av världens åtta Focus-fabriker, vilket kräver att det i andra änden undertecknas köpekontrakt i en rasande takt.

För att hålla storsäljaren pigg uppdaterar Ford Focus inför medelålderns tuffa år.

Motorista provkör i Spanien!

Det är bara lite mer än fem år sedan som Amerikas bilindustri höll på att klappa samman. Såväl Ford som General Motors och Chrysler var en hårsmån från konkurs. När både General Motors och Chrysles räddades av Vita huset lyckades Ford hålla sig flytande för egen kraft. Stålbad följde däremot hos alla och det städades friskt bland både varumärken och produkter, bland annat såldes både Saab och Volvo. En nyttig resa har det visat sig, åtminstone för företagen som åter står på egna ben redo att blomstra. Ford tog fram en ny strategi med världsbilar, det vill säga att samma modeller ska säljas över hela världen, med lyckat resultat. Tydligen gillar kineser och européer samma sak, för två år efter introduktionen blev nämligen Focus världens mest sålda bilmodell – och samtidigt gick staden Detroit, bilismens vagga, i konkurs.

När vi nu befinner oss i Spanien talas det tyst om krisen i Detroit. De hårda åren har Ford lämnat bakom sig och nu gör företaget åter vinst. Med ett nytt formspråk ska märket tala för sig själv, vilket den stora kromade grillen skvallrar om. Strålkastarna är också nya, medan bakänden lämnats mer eller mindre orörd. Interiört har det rensats ordentligt bland knapparna och med det uppdaterade infotainmentsystemet (Sync 2, tillval för 3 500 kronor) sköts det mesta via en åttatums pekskärm. Lättanvänt och smidigt, men inte klassbäst.

Helt ny motor

Förutom att styrningen blivit lättare, bussningarna lite hårdare och stötdämparna tystare har även motorerna uppdaterats för att kvala in under nya Euro 6-reglementet. Helt ny är en 1,5-liters turbomotor i två versioner på 150 respektive 180 hästkrafter. Spaniens fina vägar till ära knycker vi stormotorn och beger oss bland Andalusiens bergsknallar.
Rappa köregenskaper och trevlig, om än lite lätt, styrning ger underhållning i kurvorna. Däremot imponerar inte motorn. För även om effekten är 180 hästkrafter är vridmomentet bara 240 newtonmeter. Motorn upplevs orkeslös vid låga varvtal och det krävs mycket för att nå toppeffekten vid 6 000 r/min. I stället är den lilla trecylindriga 125-hästarsmotorn betydligt trevligare. Trots lägre effekt (och ännu färre newtonmeter) känns den mer hemma i Focus som både blir ännu lättare och rappare med den lägre vikten över framhjulen.

Stark och högljudd

För den som vill köra diesel erbjuds i nuläget en stor 2,0-liters 150-hästarsmotor och två versioner av en mindre 1,6:a med 95 respektive 115 hästkrafter. Den ersätts nästa år av en mindre 1,5-litersdiesel, och därför var 2,0-litersmotorn den enda tillgängliga dieselmotorn under provkörningen. Stark och högljudd gör den sitt jobb hyfsat snålt, men i nuläget kan konkurrenterna bättre. Det sammanfattar också nya Focus tämligen väl. Köregenskaperna imponerar och komforten är god även om ljudnivån är lite hög. Däremot rår inte Focus på sin värsta konkurrent Volkswagen Golf som lastar mer – och kostar mer. Båda sakerna gör också Toyota Auris som ligger strax över Focus i försäljningsstatistiken. Försäljningstvåan i klassen, Kia Cee’d, har däremot inte något att sätta emot Focus rent tekniskt.
Helhetspaketet i Focus bra. Inte bäst, men sett till priset levererar Ford en gedigen och bra produkt. Prislistan börjar på 163 400 kronor för den 100 hästkrafter starka trepipen. För 12 000 kronor mer får man 125-hästarsmotorn och sexväxlad låda. Lägg sen till en högre utrustningsnivå för 20 000 kr och kombi för 5 000 kronor. Plötsligt har vi en tämligen välutrustad kombi för 200 400 kronor som dessutom har riktigt bra säkerhetsutrustning och fem års nybilsgaranti.

Erik Gustafsson / Motorista

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN