Mera riv i Opel Meriva

MOTOR

Minibussen piggare i ny version

1 av 3

Alla vill inte ha en stor bil. Men många vill ha stora innerutrymmen.

Lösningen är ofta att bygga på höjden.

Opel Meriva använder det receptet. Bilen debuterade 2003 och kommer nu i en ansiktslyft version. Små kosmetiska förändringar noteras och som tillval finns numera kurvljus. Ett tillbehör som allt oftare flyttar från lyxbilar ner till småbilar.

Mest nytt för Meriva hittar vi under motorhuven.

1,3 CDTI är ett nytt dieselalternativ på 75 hästkrafter. Den ersätter gamla 1,7 DTI och kostar 164 000 kronor.

Lilla bensinmotorn 1,6 Twinport är uppgraderad till 105 hästar. Priset är 149 000 kronor.

Vill man åka snabbt är det Meriva OPC som gäller.

En ny liten minibussbomb med 1,6-liters bensinturbo på hela 180 hästkrafter. Men priset är i samma vansinniga anda, hela 199 900 kronor.

Piggare och snålare

Nu fokuserar vi på 1,6 Twinport Ecotec. Tillägget indikerar att motorn fått samma bränslebesparande insprutning som redan finns i Astra. Denna ska enligt Opel göra motorn åtta procent snålare. Och dessutom fem hästkrafter starkare.

Twinportmotorn är pigg och tillräckligt stark. Tyvärr är den också okultiverad med lite väl rå gång. Ljudet är också hårt.

Meriva är en kompetent bil. Faktum är att Meriva fortfarande får härja relativt fritt i sin klass. Konkurrensen är svag.

Ford Fusion är en av klasskamraterna som fått stryk av Meriva i tidigare tester. Opel har som ingen annan lyckats bygga in mycket flexibilitet och utrymmen på fyra meter. Uppgraderade Meriva bara förstärker sin position med det imponerande breda motor-utbudet.

Fakta/ Opel Meriva

Mikael Johnsson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester

Opel