Collin: Ofattbart att de skyller på dubbdäcken

Av: 

Robert Collin

Bilar

Blodregnet drar in över Europa. Över Spanien, Frankrike, England, Och Danmark på lördagen.

Och kanske över södra Sverige i helgen.

Det är intressant att se hur blodregnet används i debatten.

I Danmark förklaras fenomenet på dagstidningarnas sajter. Men utan larm om ond bråd död. Och framförallt utan att dra in dubbdäcken. Samma sak på tyska dagstidningssajter. Fast tyskarna fick en släng av Saharasanden redan i februari. Då färgades bilar i München röda av sandblandat regn.

I Paris och London är det värre. Där är luften redan så förorenad av partiklar att myndigheterna varnar känsliga personer. Äldre, folk med astma och andra luftvägsproblem eller hjärt-kärlsjukdomar uppmanas att hålla sig inne och nära sina mediciner. När ökensanden blandar sig med den redan dåliga luften blir det riktigt ohälsosamt.

Men här i Sverige, som kanske inte ens kommer att få något blodregn tar debattörer som hatar bilar tillfället i akt: För visst är det dubbdäckens fel!

Jag läser det på dagstidningars hemsidor och jag hör det på radio. Det är tjänstemän på miljöinstitut och politiker och meteorologer. Och de är överens om att "om vi kan minska biltrafiken och förbjuda dubbdäcken så ordnar sig allting".

Men hur gick det där till?

Vad har Saharas sandstormar med dubbdäcken att göra?

Senast jag skrev om Saharasanden var i höstas, när jag var mitt i en sandstorm utanför ökenstaden Tantan i södra Marocko samtidigt som ett par forskare ville förbjuda dubbdäcken för att komma till rätta med den dåliga luften i Stockholm. Då fick jag en del avfärdande kommentarer på nätet, och forskarna försökte göra narr av mig. "Vad hade Saharasanden att göra med den dåliga Stockholmsluften? Ingenting!".

Sa dom då. Men nu när meteorologerna varnar just för Saharasanden, då är dubbdäcken aktuella igen. Någon som förstår?

Så här ligger det till. Partiklar i luften är dåliga för hälsan. De allra minsta, som kallas PM2,5 söker sig in i blodomloppet från lungorna när vi andats in dem och kan orsaka cancer. PM2,5 kommer framförallt från avgaser, från bilar och från industrin, och i Europa, från kolkraftverken. PM2,5 är riktigt otäcka, men har ingenting med dubbdäck att göra. Ingenting alls.

PM10 är lite större partiklar, men fortfarande så små att de inte syns. Men de omger sig ofta med ännu större partiklar, som bildar tydliga dammoln. Nu på våren finns det där dammet överallt och virvlar upp i vinden eller när en bil kör förbi. Dammet finns i sanden som ligger på vägar och gator och väntar på att bli uppsopat.

PM10 kommer framförallt från själva sanden som ligger på vägarna, när den mals ner till ett fint stoff av passerande bilar. En del PM10 bildas när bilar med dubbdäck sliter på asfalten. Men huvuddelen kommer alltså från Trafikverkets och kommunernas sandbilar och allt för senkommen vårstädning.

Nu drar alltså ökensanden in över Sverige och kan ge stora partikelhalter. Att börja diskutera dubbdäckförbud i samband med det eventuella blodregnet är direkt ohederligt. Men det förvånar mig inte.

ANNONS EXTERN LÄNK

Se över dina möjligheter till ett lån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Lendo

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Vedeldning är mycket värre än dubbdäcken

Däckrådet som sågas av Collin

Bilarna förbjuds – har fel regnummer

Collin: Vintern kommer – våga vägra odubbat

Byt genast om du kör på sommardäck!

”Bara dumskallar byter däck redan”

Collin om halkan: ”Vad gör Trafikverket? Ingenting”

Här kan dieselbilar snart vara förbjudna

Robert Collins 7 ’bevis’: Därför hatar Miljöpartiet bilen

STORT TEST: Här är bästa vinterdäcken

Tyskland röstade ja – till dieselförbud

Hög tid att köpa nya vinterdäck

Snart kan diesel bli förbjudet

Experten: Det här bör du tänka på i vintertrafiken

Här är nya skandinaviska dieselhotet

TEST: Så bra är Mercedes nya laddhybrid-suv

Elbilar skitigare än diesel i många länder

TEST: Bästa och sämsta vinterdäcken 2020

Collin: Sverige bör lära sig av Marocko

Volvo slutar utveckla nya dieselmotorer

Så blir framtidens trängselskatt: ”Vissa bilar ska prisas ut”

Så blir nya Passat

Test: Så bra är nya Kia E-Soul: ”Enorm kraft”

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2019