Nya Mazda 3 provkörd

Av: 

Bo Svernström

Bilar

Bredare, snyggare, säkrare.

Nya Mazda 3 har inte bara ärvt formspråket från storebror 6 utan också en hel del teknik.

Vi har smygprovat bilen i Frankfurt.

Wilhelm Emil Messerschmitt, flygplanskonstruktören, föddes i Frankfurt am Main i slutet av 1800-talet. Och det vilar lite av tysk, grundlig ingenjörskonst även över Mazda när de ­premiärvisar nya Mazda 3 här i Frankfurt.

Som till exempel när ­Mazdas tekniker visar formeln för hur lång tid ögonrörelser tar när vi tittar på olika skärmar i instrument­panelen (obegripligt ­komplicerad). Eller har räknat ut att texten ska vara 5,3 mm hög (på 75 cm avstånd). ­Tonvikten ligger vid funktion och ­säkerhet. Därför slutar exempelvis touch-­funktionen att fungera när du kör bilen. Jo, för man har mätt att det tar längre tid att göra ett val på en pekskärm än med ett menysystem och ett uppdaterat multifunktionsvred.

Automatbrom i stadsmiljö

Allt är en del av helt nya interiören som introduceras med Mazda 3. Bland annat kommer en headup-display (högsta utrustningsnivån), ny instrumentpanel, nya stolar. Så småningom väntas interiören att leta sig in i Mazdas större modeller.

Att koppla upp sig mot nätet är högsta mode i bilvärlden. Mazda har valt att utveckla en app till din smartphone som låter dig styra och använda smartphonens ­tjänster genom bilens infotainmentsystem. Tanken är att öka säkerheten eftersom dessa är utformade för att störa bilkörningen så lite som möjligt.

En mer konkret säkerhetsdetalj är att nya 3:an får autobroms i stadsmiljö i alla utrustnings­nivåer. Bra!

Lite av en besvikelse

Precis som alla andra jagar Mazda efter lägre bränsle­förbrukning. De allra flesta bil­tillverkare skalar ned sina motorer och utrustar dem med turbo.

Inte Mazda.

De går sin egen väg och ­erbjuder 2,0-liters bensinmotor som den troligaste storsäljaren. I stort sett samma motor som finns i Mazda 6, men nedtrimmad till 120 hästkrafter i stället för 145.

För att få ned bränsleförbrukningen har Mazdas tekniker i stället höjt kompressionen. Tillsammans med bland annat ett speciellt avgasrör, har de fått ned förbrukningen till 0,51 liter milen ­blandad körning. Golf TSI 122 på 1,6 liter och turbo ligger strax över, 0,53 l/mil med manuell låda.

Men medan Golf kommer i en multifuel-version som är miljöklassad, saknar Mazda en motor som klarar de nya miljöreglerna.

Att köra då? Tvålitersmotorn är lite av en besvikelse, främst därför att vi bara får tillfälle att köra den med automatlådan. Kombinationen är visserligen smidig när vi kör ut från centrala Frankfurt genom lätta köer och trafikljus, men när vi kommer ut på Autobahn känns den kraftlös. Motorn låter högt och ansträngt, utan att åstadkomma så mycket.

I kombination med en manuell torde den vara betydligt mer lyckad. När vi kör den helt nya 1,5-litersmotorn med manuell låda upplevs den som lika kraftfull. Den är smidig och lättkörd i stan, trots sin storlek, men kräver planerade omkörningar i motorvägsfart och hög landsvägsfart. I hästkrafter är det ingen större skillnad mellan 1,5- och 2,0-liters­motorerna men den senare har betydligt bättre vrid, 210 mot 150 Nm. Skillnaden i pris väntas bara bli några tusenlappar, vilket gör Mazda Sverige rätt säkra på att den större motorn blir vanligast. Särskilt när ­bensinförbrukningen bara skiljer på en tiondels ­deciliter, 0,51 istället för 0,5 l/mil.

Bekväma och lättkörda

Mazda går också att få med en kraftfullare variant av samma 2,0-­litersbensinare, 165 häst­krafter, och en dieselmotor på 2,2 liter. Den senare är samma motor som finns i Mazda 6 och CX-5. Och den är definitivt trevligast att köra. Bilen känns pigg och blir grymt smidig med 380 newtonmeters segdragningsförmåga. Men priset väntas skjuta iväg.

Mazda 3 kommer som ­halvkombi och sedan till Sverige. Båda är bekväma och lättkörda, ­neutrala i uppförandet på vägen, med en liten dragning åt det ­understyrda. Precis som det ska vara. Ljudnivån är fullt godkänd på tyska vägar. Hur det är på grov svensk asfalt återstår att se.

Påminner om storebror

Bilen kommer i tre utrustnings­nivåer. De enklare har 16-tums aluminiumfälgar och 60-profildäck. Med dagens alla lågprofildäck ser de ut som ballongdäck, men komforten är överlägsen jämfört med de högre utrustningsnivåernas 18-tumsfälgar och 45-profil. Små skarvar och ­ojämnheter märks knappt alls, trots att fjädringen är av det hårdare slaget.

Det gör de med de större ­fälgarna. Visserligen blir bilen rappare i styrresponsen, men komforten blir lidande.

Nya Mazda 3 är lika lång som föregångaren. Sedanen har till och med blivit 10 centimeter kortare. Men jämfört med nu­varande ­modell har den fått större utrymme i baksätet för knäna, tre centimeter. Jag sitter bra bakom mig själv, 189 cm lång. Faktum är att jag suttit sämre i en Audi A6. Däremot är höjden inte lika generös. Jag tvingas böja huvudet åt sidan för att få plats. 

På det hela taget: en genomtänkt och trevlig bil som inte gör mycket fel och som påminner mycket om storebror Mazda 6. Skulle förvåna mig om inte denna också kommer att klara sig bra i ett ordentligt test.

ANNONS

Jämför gärna Gjensidiges bilförsäkring med den du har idag - det kan löna sig! Klicka här

Extern länk från Gjensidige

Teckna här!

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

Den lilla kombikungen

Europeisk klassresa

En osannolikt billig och rolig folksportbil

Opels nya suv – vi har provkört Grandland X

VW Golf mot 7 vassa utmanare – den här ska du välja

Citypendlare – här är bilen som gäller

Dubbel-premiär för Peugeot

Mazda 2: Bäst i B-laget?

A-klassen uppdaterad för det tyska bilkriget

Här är kombin som ger mest för pengarna

Asiatiskt terrängderby

Hyundai i10 – stor för att vara liten

Bästa småbilen för 50 000

Första testet: Skoda Octavia kombi

Nya Ford Mondeo: Försenad familjevän

Bästa kombin i Golf-klassen

Första testet: Nya Peugeot 308

Lätt att trivas i nya Opel Corsa

Stor och liten – stora biltestet för familjen

Nya Opel Insignia flirtar med Sverige

Bästa SUV:en för 100 000

16 suvar i jättetest – här är vinnarna

10 småbilar i stort test – oväntad vinnare

Honda – en bantad favorit