”Nya” 9-5 – ett (fejs)lyft för Saab

MOTOR

Tuffare former, bättre köregenskaper – och ännu säkrare

1 av 3 | Foto: Saab 9-5 Aero Pris: 2,0t 150 hk, 253 900 kr, kombi + 10 000 kr, gäller alla modeller. 2,3T 260 hk Aero 337 900 kr, 2,0T Biopower (etanol) 180 hk, 261 900 kr. Motor: 4-cyl turbo, 2 290 cm3, effekt 260 hk vid 5 300 varv/minut, vridmoment 350 Nm vid 1 900 varv/minut. Bränsleförbrukning: 0,88 liter/mil. Acceleration 0–100 km/tim: 6,9 sekunder. Toppfart: 250 km/tim. Längd/bredd/höjd cm: 483/179/150. Tjänstevikt: 1 815 kg.

Extreme car makeover?

Ansiktslyftningen av "nya" Saab 9-5 blev hårdhänt.

I gengäld har Trollhättan levererat den mest vältränade 9-5:an hittills - och de billigaste modellerna är bäst"

Åren har satt sina spår på Saab 9-5, och ansiktslyftningen blev kanske lite väl tuff med all krom-mascara runt ögonen. Men det är lätt att gripas av panik i en värld där ingen ska vara mer än sju år gammal. 9-5 är redan åtta - och General Motors har tänkt att modellen ska överleva ytterligare fyra eller fem år.

Bakpartiet har också fått en omgång, och faktiskt blivit lite rundare. Det ser bra ut.

Finputsad inne

Interiören har finputsats med nya dörrinnersidor, pillriga knappar på instrumentpanelen har ersatts av rattar och originalratten har ersatts av den lite mindre från Saab 9-3.

Framför allt har 9-5 aldrig varit så vältränad.

Allting som var mjukt, dallrigt, diffust har blivit hårdare, styvare och mer exakt. Det

är nya hårdare fjädrar, stötdämpare, gummibussningar, krängningshämmare - till och med styrningen har blivit lite tyngre. Allt för att ge 9-5 bättre köregenska per, och märkligt nog även bättre komfort.

Nya 9-5 rör sig mindre på vägen, kränger mindre, lutar mindre i kurvorna.

Det är bara i stadstrafik man märker att bilen blivit mer stötig, och att styrningen blivit tyngre märks bara vid parkering. Saab 9-5 är fortfarande långt mer komfortinriktad än de tyska lyxbilarna.

Standardchassit har fått mest av omgörningen, men även sportchassit, som är standard i Aero-modellen, har styvats upp och blivit mer exakt.

Köregenskaperna är trygga med aningen understyrning (det kan hasa över framhjulen i kurvor). Bakhjulen släpper aldrig greppet. Bilen är förutsägbar, utsätter aldrig föraren för överraskningar.

Mindre motorer bäst

Mest harmoni är det i bilarna med de mindre motorerna och standardchassi. I Aero-modellen vill den urstarka motorn gärna slita i ratten vid fullt gaspådrag, ett skönhetsfel som inte försvann trots tyngre styrning.

Priset på nya 9-5 är högre än tidigare, men utrustningsnivån har höjts än mer. Och krocksäkerheten var redan i topp. 9-5 har högsta betyg i EuroNcap och är den allra säkraste bilen i Folksams statistik.

Kanske var all den där mascaran inte så viktig, skönheten kommer ju inifrån!

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar